Logo Institut del Teatre

L’Institut del Teatre lidera la participació de Catalunya a la Quadriennal d’Escenografia de Praga 2023

Comparteix

8.6.2023

Representació de Catalunya a la Quadriennal de Praga, amb l'equip directiu de l'Institut Ramon LLull i l'Institut del Teatre, els comissaris de la PQ23 de Catalunya i els equips participants

Avui dimarts s'ha presentat en roda de premsa la participació de l'Institut del Teatre a la Quadriennal d’Escenografia de Praga (PQ23), l’exposició internacional d’escenografia més important del món, que tindrà lloc entre el 8 i el 18 de juny de 2023 a la capital de la República Txeca. Aquesta és la desena vegada que participa l'Institut i la tercera que ho fa representant a Catalunya amb un estand propi.

La presència de Catalunya en la PQ23 es concretarà en dues instal·lacions per a les exposicions «Països i Regions» i «Estudiants», dues de les seccions de caire competitiu més importants i prestigioses del certamen. A més, també presentarà una maqueta a la secció «Fragments II» i una conferència.

La participació de Catalunya a la Quadriennal 2023 és una iniciativa de l’Institut del Teatre, coorganitzada amb l’Institut Ramon Llull.

En la presentació de l’esdeveniment, la directora de l’Institut del Teatre, Sílvia Ferrando, ha qualificat l’assistència a la Quadriennal com una experiència i oportunitat per les noves generacions, ja que és un espai de convivència amb professionals de tot el món. 

Per la seva banda, el director de l’Institut Ramon Llull, Pere Almeda, ha subratllat que la Quadriennal de Praga és una cita internacional ineludible. Almeda també ha recordat que aquesta és la tercera edició on l'Institut Ramon Llull participa i espera que pugui ser tot un èxit com en l'anterior edició, on Catalunya va ser guardonada

Les instal·lacions que es presenten s’han gestat a partir del concepte «rar», el qual ha estat establert per l’organització de la Quadriennal de Praga. Atenent a aquest requisit com a punt de partida, i tal com han explicat els comissaris de la PQ23-Catalunya i professors de l’Escola Superior d’Art Dramàtic (ESAD), Marta Rafa i Pau Masaló, les propostes de Catalunya s’han centrat en el paper del vestuari escènic, entenent la relació que s'estableix entre el cos i la peça com a generador de relat i epicentre de l’acció. 

En aquest sentit, Marta Rafa ha destacat com les propostes dels dos equips han coincidit a treballar l'absència del cos i també ha remarcat la oportunitat que representa participar en l'esdeveniment d'escenografia més important del món, ja que és un espai d'experimentació i d'intercanvi d'experiències.

El pas del temps a través de les restes tèxtils i indumentària, proposta de l’equip d’escenògrafs professionals

 En l’exposició de «Països i Regions» Catalunya participa amb la instal·lació Crop, signada pels escenògrafs i figurinistes Albert Pascual i Carlota Ricart, i per la directora escènica i dramaturga Raquel Cors, tots tres graduats a l’Institut del Teatre. 

Els tres creadors proposen una instal·lació que se situa en un futur més enllà del 2053 i que es desplega a partir de les restes d’indumentària i vestuari que queden de les vides i ficcions que han transitat els espais del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) entre l’any 1996, any de la seva fundació, i el 2053, any on, per algun motiu que queda obert a l’especulació de cadascú, la vida d’aquest espai ha sofert una interrupció o forta transformació en la seva existència. 

Es tracta d’una instal·lació interactiva on s’apleguen piles de roba, teixits i altres peces de vestuari i indumentària en diferents estats de descomposició, coberts de fongs, molsa, germinats i bacteris. El públic podrà posar-se uns auriculars, agafar una lupa i descobrir a través de diversos codis QR vinculats a les diferents restes una guia sonora que l’ajudarà a submergir-se en tota una sèrie de realitats, contradiccions i experiències vinculades al pas del temps al TNC.  

La proposta es centra en el TNC com a símbol i representació d’una cultura, societat i país i parteix de l’arqueologia contemporània per la seva capacitat de connectar passat, present i futur i mirar la nostra època des d’una altra perspectiva.

L’artista Sara de Ubieta, que ha col·laborat en el tractament dels teixits, oferirà dos xerrades-taller per explicar quins han estat els processos que s’han utilitzat per tractar els teixits.

El ritual ancestral de la Sibil·la, proposta dels estudiants

El cant de la Sibil·la és el títol de la proposta de Quim Palmada, Pol Roig i Mireia Sintes, alumnes de l'Escola Superior d'Art Dramàtic (ESAD) de l'Institut del Teatre,  que competirà a l'exposició «Estudiants». 

La instal·lació és una interpretació lliure del cant litúrgic de la Sibil·la que cada solstici d’hivern profetitza la fi del món. La Sibil·la és una figura mitològica de l’antiga Grècia que evoluciona amb el cristianisme i arriba fins als nostres temps. 

L’estructura, que serà transitable pels visitants, es compon d’una bastida fixa i un element mòbil en suspensió en forma de campana que representa la capa de la Sibil·la. Durant quatre cops al dia (a les 11 h, 13 h, 15 h i 17 h) es desenvoluparà una acció en la instal·lació durant la qual el públic que ho desitgi hi podrà participar activament, i d’alguna manera jugar a imaginar-se el destí de la humanitat. 

Montse Amenós, a la secció Fragments II

Catalunya també estarà present per primera vegada a la secció «Fragments II» de la Quadriennal de Praga, un espai dedicat al disseny escenogràfic on s’exhibiran maquetes, miniatures i tota mena de representacions tridimensionals a petita escala d’espectacles o projectes escènics. 

En total, s’hi podran veure les obres de 23 artistes de 16 països diferents, entre les quals hi haurà la maqueta que l’escenògrafa Montse Amenós va construir per Patetisme il·lustrat, l’últim espectacle de Carles Santos. Precisament, en el transcurs de la PQ23, Montse Amenós realitzarà una conferència sobre aquest projecte escenogràfic. 

La proposta catalana es completa amb un arxiu web que es crearà per a compartir i deixar constància dels esdeveniments i les creacions catalanes a la PQ23.  

Aquest espai virtual inclourà els relats literaris, gràfics i audiovisuals de tres creadors de diferents àmbits de la cultura catalana, i d’alguns alumnes de l’especialitat d’Escenografia. El dissenyador d'il·luminació i professor de l'ESAD Raimon Rius, l'escriptor Sebastià Portell i les cineastes Meritxell Colell i Elena Molina aportaran una mirada pròpia i artística de les propostes i experiències catalanes a la Quadriennal. 

Podeu consultar l’arxiu de la PQ23 Catalunya en aquest enllaç (en procés de creació) i accedir als arxius de les edicions anteriors aquí.  


Continguts relacionats

  • Instal·lació Crops de la Quadriennal de Praga 2023
  • Equip de professionals que participen a la secció de Països i Regions amb la instal·lació Crops
  • Equip del Cant de la Sibil·la, durant el muntatge previ de la instal·lació a l'Institut del Teatre

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x