Logo Institut del Teatre

Gázquez Pérez, Ricard

Comparteix

Departament: Dramatúrgia, escenificació i coreografia

Any inici docència a l’Institut del Teatre: 2007

Formació acadèmica:

  • Doctor en Arts Escèniques per la UAB, febrer de 2016.
  • Llicenciat en Filologia Hispànica per la UAB, 1993.
  • Posgraduat en Teoria i Història del Teatre (Institut del Teatre i Dep. de Filologia Catalana UAB), 1993.
  • Curs d'Aptitud Pedagògica, ICE, 1992.

 

Experiència professional:

- Professor d’escenificació i dramatúrgia a l’Institut del Teatre de Barcelona, ESAD-CSD, des del curs 2017-2018.

- Professor d’Anàlisi del discurs oral i escrit i de Dramatúrgia a l’Escola Superior d’Art Dramàtic Eòlia de Barcelona des del curs 2019-2020 fins al curs 2022-2023.

- Professor del Grau d’Arts Escèniques de l’Escola Universitària ERAM de la UdG: assignatura Teatre Musical-àmbit III, curs 2019-2020.

- Director artístic del Aula de Teatre de la UAB des de 2006: coordinador de cursos i activitats, programador de la sala Teatre de la UAB .

- Coordinador de la XI Mostra de Teatre Universitari de la Xarxa Joan Lluís Vives, celebrada al campus de la UAB el 2006.

- 2011: Professor del Taller: "Punts de partida per a una escriptura escènica" Programa COMENIUS REGIÓ: Fem teatre per travessar fronteres. Edició 2011, Sant Cugat del Vallès.

-2011-2012: professor de Teoria i Història de la Literatura Dramàtica III, a l'Institut del Teatre de Terrassa.

-2008: Taller d'Escenificació per a alumnes de tercer curs d'Interpretació de l'Institut del Teatre de Barcelona.

- 2007: Professor de Dramatúrgia per a alumnes de quart curs de Direcció i Dramatúrgia a l'Institut del Teatre de Barcelona.

- Entre 2001 i 2016: professor de tallers d'Escriptura Dramàtica a l'Obrador Internacional de Dramatúrgia de la Sala Beckett de Barcelona.

Resum activitat Investigadora (publicacions recents):

Gázquez Pérez, Ricard (2023): “La dramatúrgia de la dansa com a constel·lació de relacions”, Estudis Escènics. Quaderns de l’Institut del Teatre, Nº 48, pp. 59-77 (A)

___(2023): “Performance i art digital: altres escenes, altres cossos”, Compàs d’Amalgama, nº 8, Barcelona: Edicions de la UB. ISSN en paper: 2696-0982 /ISSN en línia: 2696-1008 (A)

___ (2023):  “Els Teatres de la ciutat de Barcelona i l’Art Comunitari: una aproximació”, A: Deixar de prendre quatre pastilles. 10 anys de tatre comunitari de l’Antic Teatre, Marta Galán i Montserrat Iranzo (eds.), el masnou: neret edicions. pp. 217-237 (A).

___ (2021): “Análisis del teatro experimental en Euskadi” (Reseña del libro de Rakel Marín Ezpeleta, Teatro experimental y cambio de milenio. Euskadi como reflejo. Genealogías, contextos y procesos, ArteTextos, 7, Servicio editorial de la UPV, 2020), Artezblai, el periódico de las artes escénicas, octubre de 2020. (R)

___(2019): “Els Teatres de la ciutat de Barcelona i l’Art Comunitari: una aproximació”, Estudis Escènics. Quaderns de l’Institut del Teatre, No 44, pp. 59-77

___(2019): “Estrategias Narrativas de Autoficción en la Escena Interdisciplinar. Heterónimos, Dobles y otras Representaciones del Yo (Lidia González-Zoilo y Macarena Recuerda Shepherd), dins G. Laín Corona y R. Santiago Nogales (eds.) (2019). Teatro, (auto)biografía y autoficción (2000-2018) en homenaje al profesor José Romera Castillo. Madrid: Visor Libros, vol. III (Biblioteca Filológica Hispana, n.º 210), ISBN: 978-84-9895-2010-0. (A)

___(2018): “Creadoras unipersonales: entre el teatro, la danza y la performance”, dins Mujer y Teatro en la España del Siglo XXI (monográfico), Revista de Investigación Teatral Don Galán,núm 8, Centro de Documentación Teatral (CDT), INAEM. (ISSN: 2174-713X | NIPO: 035160842). 24 pàgs.

____ (2018): “What to Do with the Leftovers of the Arts Industry? Recycling artists and theatrical policies in twenty-first century    Barcelona, Spain” Performance Research Review (RPRS), Volume 22, Issue 8. Article ID: RPRS 1433375,(Susanne Foellmer & Richard Gough ed.), Taylor & Francis, UK., pp. 31-38

__(2016): Autoficciones: poéticas de la experiencia, Editorial Académica Española, OmniScriptum GmbH & Co. KG, Saarbrücken, Alemania. (L) (S).

_____(2015): La Escenificacón del Yo en los Solos de las Nuevas Creadoras Interdisciplinares en España: 2000-2014. UAB, Barcelona, 2016. Directora de tesi: Dra. Mercè Saumell. (L) (S).

___(2013): “Presència i absència de creadores escèniques dins el sistema teatral contemporani a Catalunya”, dins Dona i teatre al segle XXI, (Jordi Lladó i Jordi Vilaró coord.), Barcelona, Punctum & GRAE, pp.61-89 (CL) (S)

_______(2012): "Escriure per a l'escena: mentiders, jugadors i cagadubtes. Breu dissertació sobre la pedagogia de la dramatúrgia”, Obrador - Sala Beckett: Revista Pausa, núm. 34, pp. 177-182. (A)

_______(2011): "Escriure des de l'experiència personal: la intimitat a escena. Cinc creadores contemporànies", Obrador - Sala Beckett: Revista Pausa, Quadern de teatre contemporani, núm 33. (A)

_______(2011): Escrituras performativas de autora en la escena catalana contemporánea. (Treball de recerca DEA). Directora: Dra. Mercè Saumell i Vergès (UAB-IT). (S)

_______(2010): "Escritura dramática, Dramaturgia y Política Cultural en Cataluña (1986-2006). Retrospectiva.", Madrid, Pygmalion, Revista de teatro general y comparado, Número 1: El teatro catalán en los inicios del siglo XXI. David George (Ed.) Instituto del Teatro y Universidad Complutense, pp. 17-38. (A).

Experiència professional com a autor i director escènic:

Los Satélite, teatre radiofònic, Teatre Lliure, sala Online, 2020-2021. (Premi Born de Teatre 2019).

Glásnost, Residència artística a la Fabra i Coats, maig de 2018. Estrena al teatre La Gleva, novembre de 2018. Amb: Anabel Moreno i Susana Egea. Partitura escènica i sonora per a dues actrius. Col·laboració amb el compositor musical Diego Dall’Osto.

Cocina Límite (performance teatral amb Anabel Moreno i Blanca Pàmpols). La Rosa de Martínez, 2015-2016.

La Montaña Virtual y otros cuentos tecnológicos (Teatre Kaddish, 2014. Altres circuits: La Rosa de Martínez, 2014-2015.)

La Lengua Atolondrada (Fabra i Coats, maig 2013; Tantarantana Teatre, oct-nov. 2013).  Lectura dramatitzada dins el cicle Benditas Lecturas: “nueva dramaturgia catalana”, Café de la Maldita Vanidad, Bogotà (Colòmbia), 23 de juliol de 2016.

Nocturn a quatre mans (2008), procés de creació i lectura dramatitzada subvencionats amb una ajuda d'investigació i creació de l'EADC (Gencat).

Folie en famille (Sala Beckett, 2007. Text nominat als premis Butaca), producció Sala Beckett i cia. Niederungen amb la col·laboració de l'ICIC (Gencat).

Sweet Dreams, coescrita amb Enric Nolla (Tantarantana Teatre, 2005), espectacle subvencionat per l'ICIC (Gencat): subvencions per a una producció en concret per l'any 2005.

Niederungen (Producció: Sitges Teatre Internacional i Sala Beckett, 2002-2004): Premi Butaca '02 al Millor Espectacle de petit format i a la Millor Escenografia. Gira internacional: Espanya, França (Festival Franco-Ibèric de Bayonne), Hongria (Kórtars Drama Fest.).

Addictes a la Pepsi (Sala Beckett, 1999).

Obres radiofòniques:

Els inquilins (Catalunya Ràdio, 2006),

Simulacre i Una nit (COM ràdio, 2008). Publicats per Re&Ma.

Altres muntatges com a director escènic i dramaturgista:

En estat d'excepció, de Falk Richter (Sala Beckett, 2011); espectacle subvencionat per l'ICIC: ajudes a la creació i exhibició d'un espectacle en concret 2010 (Gencat).

Jaula, D'Itziar Pascual (Tantarantana, 2008);

Efectes secundaris, d'Ada Vilaró (Tantarantana, 2007); espectacle subvencionat per l'ICIC: ajudes a la creació i exhibició d'un espectacle en concret 2007 (Gencat).

Tractament textual de la versió catalana de l'espectacle Medea Mix, de la cia. Metadones (Sala Beckett, 1996).

Textos teatrals publicats:

Los Satélite (Premi Born de teatre 2019), Colección de textos teatrales, nº 135, Ed. Artezblai, Bilbao, octubre 2020.

Els Satèl·lit (edició catalana),Col·lecció textos a part, nº 224, Arola editors, Tarragona, octubre 2020.

Os Satélite (tradución galega de Tamara Andrés), ErreGueTe, Revista Galega de Teatro, nº 100, Cangas, 2020.

Niederungen (Sala Beckett i Sitges Teatre Internacional, 2002.) Re&ma. Col. En Cartell, núm. 3

Folie en famille (Sala Beckett, 2007.) Ed. Re&ma-Col. En cartell, núm 19.

Una nit (COM ràdio, 2008)/ Ed. Re&ma. i Areatangent /Teatre radiofònic. Col. Off Cartell. Núm. 3, març 2009.

 


Dades de contacte

email

gazquezpr@institutdelteatre.cat

Continguts relacionats

  • Ricard Gázquez

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x