Logo Institut del Teatre

La graduada Helena Mateos-Serna representarà Catalunya a la Quadriennal de Praga 2027

Comparteix

27.3.2026

D'esquerra a dreta: Sara Farré, Helena Mateos-Serna i Jan Clota. Fotografia: Institut Ramon Llull

Helena Mateos-Serna, graduada d’Escenografia a l’Escola Superior d’Art Dramàtic (ESAD) de l’Institut del Teatre en la promoció 2023-2024, representarà Catalunya a la Quadriennal de Praga 2027 (PQ), dins la Secció de Països i Regions. 

L’Institut Ramon Llull ha seleccionat el seu projecte Això és una excavació entre les propostes presentades a la convocatòria oberta el passat mes de gener. Formen equip junt amb l'Helena Mateos-Serna, els també graduats en Escenografia Jan Clota Vilaró i Sara Farré Vicente.

La instal·lació proposa un circuit físic i simbòlic on el públic esdevé part central d’una trama basada en la recuperació de fosses de dones republicanes assassinades durant el franquisme.

Rellevància i vigència temàtica

El jurat, integrat per professionals del món de l’escenografia, ha destacat la força i actualitat de la proposta. Tot i partir de fets històrics locals —les excavacions de fosses de víctimes republicanes a les Illes Balears—, el projecte estableix un diàleg amb el context contemporani, on la guerra i la repressió segueixen sent realitats presents.

El jurat també ha valorat que la instal·lació convidi al públic a experimentar en primera persona la vivència d’una excavació de fosses pertanyents a víctimes de la repressió franquista. És a partir d’aquestes morts, silenciades i oblidades durant dècades, que Helena Mateos interpreta el lema curatorial de la Quadriennal de Praga de 2027: Absències i Silencis.

Nova edició de la PQ al juny de 2027

Amb la proposta d’Helena Mateos-Serna, l’Institut Ramon Llull lidera la participació de Catalunya en la propera edició de la Quadriennal, que tindrà lloc del 8 al 17 de juny de 2027. El tema d’aquesta edició convida a explorar espais ignorats, invisibilitzats o silenciats, i a reflexionar sobre com aquestes absències poden influir en el ritme, l’espai i el cos en la pràctica escenogràfica.

La Quadriennal de Praga, que el 2027 celebrarà el seu 60è aniversari, és l’esdeveniment més rellevant d’Europa en el camp del disseny escenogràfic. Des de la seva creació el 1967, la PQ s’ha consolidat com un espai clau per a la innovació i l’experimentació escènica, integrant disciplines com el vestuari, la il·luminació, el so, els objectes i el disseny d’espais, i convidant creadors i creadores d’arreu del món a explorar noves mirades dramatúrgiques i escenogràfiques.


Continguts relacionats

  • Membres del jurat. Fotografia: Institut Ramon Llull

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 22
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x