

Els perfils formats a l’Institut del Teatre estan especialitzats i capacitats per a crear, liderar, coordinar i/o formar part de projectes no només dins de l’àmbit de les Arts Escèniques i del món de l'espectacle sinó també dins de qualsevol àmbit professional vinculat a la comunicació de continguts en viu i la interacció amb aquests.
El Pla de Museus ‘Museus 2030’ obre tot un ventall de possibilitats que poden motivar noves maneres de relació entre el públic i els continguts dels centres museístics del país.
Mitjançant diferents suports i canals físics, digitals i analògics, se’ns planteja l’estimulant repte de crear nous relats i narratives en les experiències de consum cultural que suscitin major interès per part del públic i, en conseqüència, hi hagi un major potencial per a captar-ne més i, sobretot, que no hi assisteixi de forma puntual sinó intentant que sigui un visitant assidu i regular.
De la mateixa manera, també ens ha interessat la idea d’explorar territoris l’objectiu dels quals sigui apropar als museus a nous perfils que potser no hi assistirien per la naturalesa dels continguts que es proposen, però que possiblement sí ho faria per l’experiència viscuda en rebre els continguts.
L’Institut del Teatre dins del seu programa IT Impulsa, treballa per a difondre el valor i possibilitats que el capital humà format a les nostres escoles pot oferir a diversos àmbits i sectors professionals. És molt important aclarir que quan parlem de talent forjat a les nostres escoles, no s'ha d'entendre només com els perfils professionals de persones que tot just han acabat els estudis ja siguin de grau, de màster o de postgrau. Incloem qualsevol persona que s'ha format a l'institut del Teatre en qualsevol oferta formativa i en qualsevol moment de la història. Així doncs, estem parlant de perfils amb molts o varis anys d'experiència i òbviament, també parlem de perfils que tot just acaben de graduar-se. L'important però, és considerar que el ventall és ampli i conforma diverses especialitats, diferents graus d'experiència i diferents edats.
En aquest sentit, i en el que té a veure amb el Pla de Museus ‘Museus 2030’, considerem que hi ha molt talent forjat a l’Institut del Teatre que pot aportar nous punts de vista a com s’ofereixen i s’adquireixen els continguts dels diferents centres museístics del país.
Aquestes noves experiències, en la majoria dels casos, es poden dissenyar i abordar en relació a cinc possibilitats:
_1. Una experiència física d'interacció en viu sense intervenció tecnològica
_2. Una experiència sustentada en tecnologia analògica (sense interacció física)
_3. Una experiència d’interacció física amb dispositius analògics o digitals
_4. Una experiència en 3D mitjançant realitat virtual, mixta o augmentada a través de dispositius digitals com ulleres, tauletes tàctils o telèfons intel·ligents
_5. Una experiència digital en 2D mitjançant canals clàssics audiovisuals.
En tot moment i en qualsevol dels 5 casos anteriors, es pot considerar o no la possibilitat de l’experiència immersiva.
Les fórmules i possibilitats dels marcs i canals sobre els quals crear aquestes relacions amb els continguts dels espais museístics són múltiples. Tot seguit n'esmentem algunes a mode d'exemple:
— ACTIVITATS: fórmules per a generar punts de trobada i connexió amb els públic a partir del disseny d'esdeveniments diversos que ajudin a consolidar relacions estables amb públics potencials i/o a captar-ne de nous. Generació d'accions que s'insereixin el teixit comunitari. Disseny i activació d'activitats inclusió social.
— Àmbit INSTAL·LATIU | EXPOSITIU: tot el que té a veure en com es presenten, s’organitzen, s’exposen i instal·len els continguts en els continents.
— ITINERARIS: centrada en generar experiències complementàries durant el trànsit pels espais dels museus.
— RECREACIÓ SITUACIONAL: basada en recreacions de situacions de la vida quotidiana en diferents moments de la història (Ex: un mercat de la Barcelona del S.XII, com es treballava el metall a l'Edat de ferro, etc.) les quals es poden enregistrar en viu i en directe amb intèrprets reals, ambientació, caracterització i direcció d'escena per després editar i processar les imatges i ser mostrades als espais museístics en 3D amb realitat mixta o augmentada o a través de canals clàssics audiovisuals 2D.
— ANIMACIÓ PROCEDIMENTAL: Ex_ recreació pas a pas del procés de creació d’una pintura, una escultura o una construcció subratllant les tècniques i els procediments d’elaboració que pugui ser mostrada en 3D amb realitat mixta o augmentada o a través de canals clàssics audiovisuals 2D.
— RECONSTRUCCIÓ | RESTAURACIÓ: Ex_ poder veure com eren en origen les policromies d’un sostre, un edifici ara en runes o una escultura malmesa pel pas del temps que pugui ser mostrada en 3D amb realitat mixta o augmentada o a través de canals clàssics audiovisuals 2D.
— INFORMACIÓ: suports basats en text i/o imatge plans sobre qualsevol peça exposada. Es pot pensar en que aquesta informació sigui sobre suports digitals i/o analògics i també considerant la interactivitat.
La proposta doncs, parteix de treballar en equip pensant estratègies conjuntes per a considerar i canalitzar tot aquest talent per a conjuntament trobar noves maneres d’oferir continguts al públic i/o interactuar amb ells.
Pots obtenir més informació sobre els perfils professionals que es formen a l'Institut del Teatre visitant aquest enllaç o si ho prefereixes posa't en contacte amb IT Impulsa i t'ajudarem a trobar el professional o equips de professionals que puguin ajudar a complir els teus objectius.
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 22
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar