Logo Institut del Teatre

Masgrau Peya, Lluís

Comparteix

Departament: Teoria i història de les arts escèniques

Any d’inici de la docència a l’Institut:  1997

Formació acadèmica:

 Llicenciat en Filologia catalana (UB)

Postgraduat en Història de l’Art (UB)

Doctorat per la Universitat de Barcelona, el 1999 amb una tesi doctoral sobre els fonaments tècnics de l’Odin Teatret.

EXPERIÈNCIA PROFESSIONAL

 Entre el 1992-97 va treballar a l’Odin Teatret com a assistent de direcció d’Eugenio Barba i responsable del fons documental.

 Professor de l’ESAD de l’Institut del Teatre i del Màster Universitari d’Estudis Teatrals que l’Institut imparteix juntament amb la UAB.

 Del 1998 al 2005 va ser membre de l’equip científic de la ISTA (International School of Theatre Antrhopology)

 Del 1997 fins a l’actualitat ha col·laborat regularment amb Eugenio Barba. Fruit d’aquesta col·laboració, ha curat l’edició de 3 llibres de Barba.

 Membre del comitè científic de les revistes Journal of Theatre Anthropology i Teatro e Storia. Membre del consell assessor de la revista Cuerpo del drama. 

 Ha estat cap del departament de Teoria i Història de l’Institut del Teatre i coordinador a l’I.T. del Màster Universitaris en Estudis Teatrals.

 Del 2002 al 2014 va ser col·laborador fix del CTLS (Center for Theatre Laboratory Studies)

 Ha estat docent del “Máster oficial en danza y artes escénicas del movimiento”, UCAM (Universidad Católica San Antonio de Murcia) i del postgrau de direcció d’actors en cinema (Universitat Ramon Llull).

 Ha impartit cursos i seminaris especialitzats a les universitats de Barcelona, Brasília, Costa Rica, Granada i les Illes Balears; a la Escuela Superior de Arte Dramático y Danza de Màlaga; a l’Instituto Superior de Arte de La Habana i el CENART (Centro Nacional de las Artes) de Ciutat de Mèxic; a la Casa de las Américas de La Habana, a l’Instituto Queretano de la cultura i las artes (Querétaro, Mèxic) a i la Escuela Municipal de Teatro de Zaragoza i l’Escuela Navarra de Teatro.

 Línies de recerca i publicacions

 És especialista en Antropologia Teatral, Teoria de l’actuació, en l’obra d’Eugenio Barba i de Vsevolod E. Meierhold. També s’ha desenvolupat en l’àmbit de la història de les arts escèniques.

 Va ser investigador titular del Grup de Recerca GREGA (Grup de Recerca en Estètica General i Antropologia teatral) de la Universitat de Barcelona i l’Institut del Teatre, liderat pel catedràtic Pere Salabert (UB). Grupo PRE/621 (EPO), 2012-2014.

 

Ha curat l’edició dels següents llibres d’Egenio Barba:

  • Solitudine, mestiere, rivolta (Ubulibri, Milan 1996). Traduït a 8 llengües.
  • Arar el cielo. Diálogos latinoamericanos (Fondo editorial de la Casa de América, La Habana 2002).
  • The Moon Rises from the Ganges. My Journey through Asian Acting Techniques (Icarus – Routledge 2015). Traduït al castellà i al grec.
  • Le mie vite nel Terzo Teatro. Differenza, mestiere, rivolta. (Edizioni di Pagina, Bari 2023). Traduït al grec i al castellà.

 

Ha fet una bibliografia completa de la bibliografia d’Eugenio Barba. La bibliografia recull tots els textos publicats per Eugenio Barba en totes les llengües del món. La bibliografia, de més de 200 pàgines, es troba dipositada al reservori digital de l’institut del Teatret.

 

Ha publicat textos en català, castellà, anglès, francès, italià, polonès, neerlandès i portuguès sobre diversos temes especialitzats d’arts escèniques.

 

Selecció de publicacions:

 

  • “Odin Teatret: la dualidad de la ficción”, Conjunto, no.100, L’Havana 1995, pp.35-58.
  • La drammaturgia dell’attore nell’Odin Teatret, capítol III del llibre Drammaturgia dell’attore, a cura de Marco DE MARINIS, Bologna, Quaderni del Battello Ebbro, 1997, pp.157-208.
    • [traduït al francès (Degrés no.97-97-99) al polonès (a la mediateca de l’Instytut im. Jerzego Grotowskiego) i parcialment al castellà (Cuerpo del drama no.1)]
  • “L’interpretazione della partitura” i “La drammaturgia del personagio”, La porta aperta, no.4, Roma 2000, pp.43-49 i 61-65
  • “Les poètiques teatrals del segle XX” a Teatre grec: perspectives contempòrànies, AAVV, a cura de Maite CLAVO i Xavier RIU, Pagès Editors, Lleida 2007, pp.11-19.
  • “La relazione dell'Odin Teatret con l'America Latina (1976-2001)”, Culture Teatrali no.5, Bologna 2001, pp.101-124. [Traduït al castellà i al portuguès]
  • “La recepció de l’actor clàssic oriental en l’Antropologia Teatral d’Eugenio Barba”, Estudis Escènics, no.33-34, Barcelona 2008, pp.97-120.
  • “Lo uno y lo múltiple: la dramaturgia actoral en el Odin Teatret”, Cuerpo del Drama, cuerpodeldrama.org no.1, Buenos Aires 2012. (ISSN 2314-0550)
  • Eugenio Barba’s Written Work”, Dramatica, 1/2014, Cluj 2014, pp.141-149.
  • “La visión teatral cifrada en la obra escrita de Barba”, Teatro e Storia ,35, 2014, pp.381-392.
  • “Logika pragmatyczna jako podstawa metody nauczania Iben Nagel Rasmussen” [Lógicas pragmáticas de base en la pedagogía de Iben Nagel Rasmussen], Performer 8/2014, Instytut im. Jerziego Grotowskiego http://www.grotowski.net/performer/performer-8/logika-pragmatyczna-jako-podstawa-metody-nauczania-iben-nagel-rasmussen
  • “La recerca de l’actor creatiu: fonaments i paradoxes”, en L’intèrpret: del teatre naturalista a l’escena digital, a cura d’Antònia Amo i Albert Mestres, Universitat de València, 191-203.
  • “Eugenio Barba and Traditional Asian Theatres”, in The Moon from the Ganges. My Yourney Throug Asian Acting Techniques, by Eugenio Barba, Icarus-Routledge, Londres – Nova York – Wroclaw – Malta – Holstebro, 2015, pp.7-36. (Traduït al grec i al castellà)

 

 


Dades de contacte

email

masgraupl@institutdelteatre.cat

Continguts relacionats

  • Masgrau, Lluís.jpeg

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 22
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x