Logo Institut del Teatre

López Esteve, Oriol

Comparteix

Departament: Teoria i història de les arts escèniques (TEO)
Any d’inici de docència a l'Institut del Teatre: 2022

Formació acadèmica:

  • Actualment cursa un doble doctorat internacional, supervisat per Marta Segarra (CNRS) i Victoria Pérez Royo (Unizar): 
    • Doctorat en Estudis de Gènere (Arts) a la Universitat Paris 8 Vincennes–Saint-Denis, dins del Laboratoire d’Études de Genre et de Sexualité (LEGS).
    • Doctorat en Filosofia (Estètica i teoria de les Arts) a la Universitat de Saragossa.
  • Màster en Construcció i Representació d’Identitats Culturals per la Universitat de Barcelona.
  • Títol superior d'Art Dramàtic (especialitat direcció escènica i dramatúrgia) per l'Institut del Teatre de Barcelona.


També ha realitzat nombrosos cursos de dramatúrgia de dansa, història i teoria de l’art, psicoanàlisi, hermenèutica i teoria literària.

 

Experiència professional:

  • Dramaturg i investigador en els àmbits de la dansa i l’escena contemporànies.

  • Cofundador del col·lectiu teatral Ça Marche el 2015, amb el qual signa la dramatúrgia i la coautoria de la trilogia: Ça va (2016), Ta gueule (2017) i Silence (2017). Les seves peces s’han pogut veure en teatres i festivals nacionals (Sala Hiroshima, Festival T.N.T., Festival 10-Sentidos) i internacionals (BeFestival). Amb Ça Marche desenvolupa una investigació sobre els intèrprets amateurs i, especialment, sobre la performativitat dels infants en escena, participants principals de les seves peces. A través d’aquesta recerca escènica, en conjunció amb la textualitat, ha tractat de reflexionar sobre els processos d’emancipació, així com les relacions de poder i de perversió del món adult sobre el món dels infants.

  • Paral·lelament, treballa com a dramaturg per a projectes dansístics amb diverses artistes
    • Col·labora estretament amb el coreògraf Joaquín Collado, amb el qual treballa com a dramaturg als projectes Hacia un sol negro (2024), Zoo! (2021), Crisálida (2019) i Nereo ahogándose (y las Nereidas) (2018). Aquestes peces s'han estrenat i s'ha pogut veure, entre d'altres llocs, al Mercat de les Flors, Festival Grec, Temporada Alta, Dansa València, a Nuit Blanche Bruxelles o al Teatre El Musical de València.
    • També destaca la seva col·laboració amb la coreògrafa Paula Serrano. Amb ella signa la dramatúrgia de les peces Hi ha una manera (2022), Sexy Suggestion (2022) i Antes de que todos lo sepan (2021), que s'han pogut veure a la Sala Hiroshima, La Casa Encendida i el festival Dansa València

També ha treballat en els àmbits de la mediació i crítica escènica. Ha escrit nombrosos textos crítics i ha realitzat activitats de mediació per al Mercat de les Flors, el portal Recomana i el digital Núvol. També ha col·laborat en el programa de mediació (edició de 2022) del Festival Paisaje a Villamalea (Castella La Manxa).


Experiència investigadora:

  • Ha publicat (ORCID):
    • L’article «La Veronal. Resistència dels noms, insistència en els mons» a Compàs d’amalgama. (2025, núm. 11). <https://doi.org/10.1344/Compas.2025.11.4>
    • El llibre Flexionar la diferència sexual amb els cossos: escriptura i cos textual en la dansa (Edicions UB, 2023).
    • L’article "Analphabetic Writing: Choreography After Derrida" a Word and Text (2024, vol. 14).
    • La comunicació "Desconstruint la zooësis tradicional de la dansa a Zoo! i Hacia un sol negro de Joaquín Collado" a les Actes del VIII Congrés Nacional i V Internacional La Recerca en Dansa (2024).
    • L’article "Dramatúrgies de la diferència: obrint la dimensió escriptural de la dansa" a Estudis Escènics (2023, núm. 48).
    • La ressenya "Lettres de Fuite. Séminaire 2001-2004 d’Hélène Cixous" a Lectora: revista de dones i textualitat (2022, núm. 28).
    • Diversos textos crítics i de mediació sobre dansa contemporània al Mercat de les Flors, al portal Recomana i al digital Núvol.

  • Ha presentat:
    • La comunicació "Desconstruint la zooësis tradicional de la dansa a Zoo! i Hacia un sol negro de Joaquín Collado" (2024) al VIII Congrés Nacional i V Internacional La Recerca en Dansa.
    • La comunicació "Caring for the Wound: the Temporalities and Materialities of Trauma in Alice Birch and Hélène Cixous" (2024) coautorada amb Alba Knijff (UB) al IX Congrés Internacional de Joves Investigadors en Estudis Teatrals (CIJIET)i II Congrés TEATRALS.
    • La comunicació "Polyglo(u)sser. La pluralité dans les Cahiers du GRIF" (2023), coautorada amb Teresa Hoogeveen (UB) al col·loqui "50 ans des Cahiers du GRIF" (Maison Amazone, Bruxelles).
    • La comunicació "Dramatúrgies de la diferència: obrint la dimensió escriptural de la dansa" (2022) al Simposi Internacional d’Estudis Escènics "Dramatúrgies de la dansa".

  • Com a investigador sobre arts escèniques ha coordinat el seminari «Escenes de la diferència» (2020), recolzat per ADHUC—Centre de Recerca Teoria, Gènere i Sexualitat de la Universitat de Barcelona. També va organitzar la jornada de recerca “Subversió, celebritat i autorialitat femenina al Paral·lel del tombant de segle XIX-XX" (2024) amb el grup de recerca ESPCTRA, el Museu de les Arts Escèniques i l’àrea de recerca de l'Institut del Teatre.

  • En el camp de la docència: és professor de l’ESAD de l'Institut del Teatre de Barcelona on ha impartit assignatures d’història i teoria de la literatura dramàtica, així com d’història i teoria de l’art i l’escena contemporànies. També ha estat professor del Conservatori Superior de Dansa (CSD) on ha impartit l'assignatura de «Crítica de la dansa». També col·labora en el Diploma Universitari en Ciència, Tecnologia i Societat a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), impartint l'assignatura «Arts escèniques».

 

Projectes i col·laboracions:

  • El 2021 va participar en el procés de documentació i gravació del documental «Història potencial de Francesc Tosquelles. Catalunya i la por» de Mireia Sallarès, conjuntament amb Joana Masó, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.
  • Ha col·laborat activament en l'àmbit de la mediació i la relatoria per al Festival de dansa Paisaje (Villamalea, Espanya).

 

Premis i reconeixements:

Línies de recerca:

  • La història i la teoria de la dansa, especialment els debats ontològics contemporanis al voltant de la subjectivitat, la sexualitat i les formes dansístiques.
  • La relació entre l’escriptura, la dansa i l’escena des d’una perspectiva desconstruccionista.
  • La desconstrucció, el pensament i el feminisme de la diferència, i els seus vincles amb les arts escèniques.
  • Revisió del cànon de les arts escèniques i la literatura dramàtica modernes i contemporànies.
  • Formes no dramàtiques d’escriptura en la literatura i l’escena contemporànies.


Càrrec
Sotsdirector de l'ESAD-Escola Superior d'Art Dramàtic


Dades de contacte

email

lopezeo@institutdelteatre.cat

Web

https://orcid.org/0000-0002-8838-4226

Continguts relacionats

  • Oriol Lopez Esteve.jpeg

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 22
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x