Departament: Teoria i història de les arts escèniques (TEO)
Any d’inici de docència a l'Institut del Teatre: 2022
Formació acadèmica:
- Actualment cursa un doble doctorat internacional, supervisat per Marta Segarra (CNRS) i Victoria Pérez Royo (Unizar):
- Doctorat en Estudis de Gènere (Arts) a la Universitat Paris 8 Vincennes–Saint-Denis, dins del Laboratoire d’Études de Genre et de Sexualité (LEGS).
- Doctorat en Filosofia (Estètica i teoria de les Arts) a la Universitat de Saragossa.
- Màster en Construcció i Representació d’Identitats Culturals per la Universitat de Barcelona.
- Títol superior d'Art Dramàtic (especialitat direcció escènica i dramatúrgia) per l'Institut del Teatre de Barcelona.
També ha realitzat nombrosos cursos de dramatúrgia de dansa, història i teoria de l’art, psicoanàlisi, hermenèutica i teoria literària.
Experiència professional:
També ha treballat en els àmbits de la mediació i crítica escènica. Ha escrit nombrosos textos crítics i ha realitzat activitats de mediació per al Mercat de les Flors, el portal Recomana i el digital Núvol. També ha col·laborat en el programa de mediació (edició de 2022) del Festival Paisaje a Villamalea (Castella La Manxa).
Experiència investigadora:
- Ha publicat (ORCID):
- L’article «La Veronal. Resistència dels noms, insistència en els mons» a Compàs d’amalgama. (2025, núm. 11). <https://doi.org/10.1344/Compas.2025.11.4>
- El llibre Flexionar la diferència sexual amb els cossos: escriptura i cos textual en la dansa (Edicions UB, 2023).
- L’article "Analphabetic Writing: Choreography After Derrida" a Word and Text (2024, vol. 14).
- La comunicació "Desconstruint la zooësis tradicional de la dansa a Zoo! i Hacia un sol negro de Joaquín Collado" a les Actes del VIII Congrés Nacional i V Internacional La Recerca en Dansa (2024).
- L’article "Dramatúrgies de la diferència: obrint la dimensió escriptural de la dansa" a Estudis Escènics (2023, núm. 48).
- La ressenya "Lettres de Fuite. Séminaire 2001-2004 d’Hélène Cixous" a Lectora: revista de dones i textualitat (2022, núm. 28).
- Diversos textos crítics i de mediació sobre dansa contemporània al Mercat de les Flors, al portal Recomana i al digital Núvol.
- Ha presentat:
- La comunicació "Desconstruint la zooësis tradicional de la dansa a Zoo! i Hacia un sol negro de Joaquín Collado" (2024) al VIII Congrés Nacional i V Internacional La Recerca en Dansa.
- La comunicació "Caring for the Wound: the Temporalities and Materialities of Trauma in Alice Birch and Hélène Cixous" (2024) coautorada amb Alba Knijff (UB) al IX Congrés Internacional de Joves Investigadors en Estudis Teatrals (CIJIET)i II Congrés TEATRALS.
- La comunicació "Polyglo(u)sser. La pluralité dans les Cahiers du GRIF" (2023), coautorada amb Teresa Hoogeveen (UB) al col·loqui "50 ans des Cahiers du GRIF" (Maison Amazone, Bruxelles).
- La comunicació "Dramatúrgies de la diferència: obrint la dimensió escriptural de la dansa" (2022) al Simposi Internacional d’Estudis Escènics "Dramatúrgies de la dansa".
-
Com a investigador sobre arts escèniques ha coordinat el seminari «Escenes de la diferència» (2020), recolzat per ADHUC—Centre de Recerca Teoria, Gènere i Sexualitat de la Universitat de Barcelona. També va organitzar la jornada de recerca “Subversió, celebritat i autorialitat femenina al Paral·lel del tombant de segle XIX-XX" (2024) amb el grup de recerca ESPCTRA, el Museu de les Arts Escèniques i l’àrea de recerca de l'Institut del Teatre.
- En el camp de la docència: és professor de l’ESAD de l'Institut del Teatre de Barcelona on ha impartit assignatures d’història i teoria de la literatura dramàtica, així com d’història i teoria de l’art i l’escena contemporànies. També ha estat professor del Conservatori Superior de Dansa (CSD) on ha impartit l'assignatura de «Crítica de la dansa». També col·labora en el Diploma Universitari en Ciència, Tecnologia i Societat a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), impartint l'assignatura «Arts escèniques».
Projectes i col·laboracions:
- El 2021 va participar en el procés de documentació i gravació del documental «Història potencial de Francesc Tosquelles. Catalunya i la por» de Mireia Sallarès, conjuntament amb Joana Masó, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.
- Ha col·laborat activament en l'àmbit de la mediació i la relatoria per al Festival de dansa Paisaje (Villamalea, Espanya).
Premis i reconeixements:
Línies de recerca:
- La història i la teoria de la dansa, especialment els debats ontològics contemporanis al voltant de la subjectivitat, la sexualitat i les formes dansístiques.
- La relació entre l’escriptura, la dansa i l’escena des d’una perspectiva desconstruccionista.
- La desconstrucció, el pensament i el feminisme de la diferència, i els seus vincles amb les arts escèniques.
- Revisió del cànon de les arts escèniques i la literatura dramàtica modernes i contemporànies.
- Formes no dramàtiques d’escriptura en la literatura i l’escena contemporànies.
Càrrec
Sotsdirector de l'ESAD-Escola Superior d'Art Dramàtic
Dades de contacte
email
lopezeo@institutdelteatre.cat
Web
https://orcid.org/0000-0002-8838-4226