
Departament: Pedagogia de les arts de l’espectacle
Any inici docència a l’Institut del Teatre: 2015
Formació acadèmica:
Com a ballarina es forma a Barcelona i en diversos centres internacionals, i actua en projectes independents del territori. Titulada en Pedagogia de la Dansa pel Conservatori Superior de Dansa de l’Institut del Teatre de Barcelona, amplia aquesta formació en jornades, congressos i cursos específics de programació competencial, innovació educativa, neurociència i teories de l’aprenentatge, acció tutorial i estudis de Filologia Catalana a la UAB, entre d’altres. Actualment cursa el màster oficial d’investigació en dansa.
Experiència professional:
En l’àmbit de l’ensenyament de la dansa, inicia la seva trajectòria el 1995. Des de 2015 és professora de dansa contemporània i d’improvisació i tutora al Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre, del qual ha estat membre de l’equip directiu en el càrrec de Coordinació pedagògica del grau professional de dansa durant els cursos 2018-2022, amb una àmplia experiència anterior, en centres privats i escoles municipals de dansa i centres de règim general, desenvolupant tasques de docència, tutorització i cap de departament. Com a pedagoga especialista en dansa i educació, des de 2016 és professora adscrita al Departament de Pedagogia de les arts de l’espectacle i docent del Conservatori Superior de Dansa de l’Institut el Teatre, a l’especialitat de Pedagogia de la Dansa, on ha imparteix les assignatures de La dansa en el sistema educatiu i la seva concreció en els centres, Desplegament curricular, planificació i avaluació, Didàctica específica de la dansa contemporània I i Tutoria de TFG. En els darrers cursos, ha impartit també les assignatures d’Acció tutorial. Models d’interacció i comunicació a l’aula i Fonaments pràctics de la didàctica de la dansa. Paral·lelament ha estat formadora de professorat en cursos oficials organitzats pel Departament d’Educació. Actualment forma part de l’equip directiu del Conservatori Superior de Dansa, com a Cap de l’Especialitat de Pedagogia de la Dansa.
Premis/Publicacions/Projectes/Línies de recerca
Ha format part de l’equip del Projecte Muda’t, Arts escèniques a l’escola, en els àmbits de docència, recerca i difusió a les etapes de primària, secundària i batxillerat i, com a especialista en dansa en el currículum de règim general i especial, ha intervingut en diverses jornades, entre les quals consten:
L’ApS com a proposta metodològica a l’especialitat de Pedagogia del CSD 2009-2024. Taula rodona: Potencialitats de la metodologia APS (Aprenentatge i Servei) en el context de les Escoles Superiors de l'Institut del Teatre. IT Acció Social i Comunitària. 3a Comunitat d'Aprenentatge: Arts escèniques, benestar, cura i millora de la qualitat de vida. (2024). Institut del Teatre.
II Trobada Formativa REDE. Jornades Dansa i Educació. (2023). APdC i REDE.
Diàlegs del Postgrau d'Arts escèniques i Acció Social. (2023). Institut del Teatre.
Estratègies per a una millor presència de la Dansa a l’escola. Centres de futur. Jornada Escoles de futur. La Dansa, art i docència. (2017). APdC.
El perfil d’especialista que imparteix dansa a l’escola, Jornada de Bones Pràctiques. La Dansa a l’escola. (2015). APdC.
És sòcia fundadora de l’Associació Catalana de Dansa i Recerca i coautora de diversos articles, comunicacions i informes, entre els quals destaquen:
Bes, R., Gumà, X., Plana, N., roblas, a. (2023). La Música i la Dansa com a sabers fonamentals de ple dret. Butlletí CoNCA, Cultura en 300 paraules. https://conca.gencat.cat/ca/cultura-en-300-paraules/La-Musica-i-la-Dansa-com-a-sabers-fonamentals-de-ple-dret/
Bes, R., Gumà, X., Plana, N., roblas, a. (2023). Informe sobre la situació dels graduats i graduades que han cursat l’especialitat de Pedagogia en els diferents centres d’educació artística superior de Catalunya. Conca.cat. https://conca.gencat.cat/ca/detall/publicacio/Informe-graduats-de-pedagogia
Cañabate, D.; Garcías, S.; Gumà, X.; Iranzo, M.; Mateu, M.; Pérez, S.; Vendrell, E. (2022). La investigación en danza en Cataluña en las dos últimas décadas: 2000-2021. Estado de la cuestión. La investigación en Danza, p. 213 - 222.
Diversos autors (2024, juliol). Cabaret on Tour: cuando la prisión baila. Comunicació presentada al XII Congreso Internacional Multidisciplinar de Investigación Educativa (CIMIE24), Universitat de Granada. https://amieedu.org/
Gumà, X. (2025). Sobre Kodama, de Montse Roig – Blink Flash. Mercat de les Flors. https://mercatflors.cat/blog/sobre-kodama-de-montse-roig-blink-flash-per-xenia-guma/
Mateu, M., Giustina, M., Gumà, X., Sardà, G. (2013). Proyectos educativos en danza: una realidad creativa en construcción (Educational projects in dance: developing a creative reality). Retos, 24, p. 154–157.
Correu electrònic: gumamx@institutdelteatre.cat
Càrrec Cap de l'especialitat de Pedagogia de la Dansa del Conservatori Superior de Dansa
Dades de contacte csd.pedagogia@institutdelteatre.cat
Cap de l'especitat de Pedagogia de la Dansa
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 22
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar