Logo Institut del Teatre

Galan Sala, Marta

Comparteix

Departament: Dramatúrgia, escenificació i coreografia

Any d'inici de la docència a l'Institut del Teatre : 2014.

Formació Acadèmica:  

Llicenciada en Filologia Hispànica (UAB, 1996), beca d’investigació amb el Grup de Recerca d’Estudis de l’Exili Literari (UAB, 1996), Certificat d’Aptitud Pedagògica (CAP, 1996), Postgrau en Edició (IDEC, Universitat Pompeu Fabra, 1999), Diploma de Suficiència investigadora (DEA) en Arts Escèniques (Institut del Teatre i UAB, Barcelona, 2003) i Màster en Gestió Cultural (UOC, 2012).

 Formació complementària en arts escèniques:  

Realitza la seva formació com a actriu a l’Aula de Teatre de Figueres (1988-1990), amb la cia. de teatre amateur Tramunteatre (1988-1994), a El Galliner (Girona, 1993-1995), el Col·legi del Teatre (1995-1997). Com a dramaturga i directora es forma a la Sala Beckett (Barcelona, 1995-1997) i a la Escuela Municipal de Arte Dramático (EMAD) de Buenos Aires (1997-1999) i amb mestres d’interpretació, dramatúrgia i/o escenificació com Ricardo Bartís, Daniel Veronese i Ana Alvarado (Periférico de Objetos), Mauricio Kartún i Rafael Spregelburd (1997-99). Formació puntual a Buenos Aires amb Eugenio Barba / Odin Teatret. Formació en dansa contemporània a les escoles Àrea, La Caldera i La Poderosa (Barcelona) amb pedagogues i coreògrafes com Anne Morin, Lipi Hernández, Andrés Corchero, Mònica Valenciano, etcètera.

Experiència Professional:

Marta Galán Sala és autora i directora de textos per a l’escena des de 1999, artista-educadora i gestora cultural. Actualment és docent a l’especialitat de Direcció i Dramatúrgia a l’Escola Superior d’Art Dramàtic (ESAD) de l’Institut del Teatre, on també és responsable de l’àrea transversal IT Acció Social i Comunitària. Des de 2024 dirigeix i coordina el programa de mediació artística Reverberacions IT Teatre Lliure. Ha estat docent a l’especialitat de Direcció i Dramatúrgia del Grau Superior d’Arts Escèniques de l’escola Eòlia (2019-2022) i ha impartit seminaris puntuals al Grau Superior d’Arts Escèniques de l’ERAM (Girona), l´Escola Massana (Bcn), la Facultat de Belles Arts -UB (Bcn), el Postgrau d’Arts Escèniques i Acció Social i el postgrau d’Arts Escèniques i Educació, ambdós de l’Institut del Teatre (Bcn).

Entre 1999 i 2008, en primer lloc amb la cia. LaVuelta i després amb l´artista, músic i performer Santiago Maravilla i la il·luminadora Ana Rovira, dirigeix i produeix projectes independents de creació col·lectiva i postdramàtica que es presenten a diferents teatres i festivals nacionals i internacionals (Sitges Teatre Internacional-Barcelona, Festival Temporada Alta-Girona, Escena Abierta-Burgos, Escena Contemporánea-Madrid, Festival Mira!-Toulouse i Bordeaux / França, Festival Les Translatines -Bayonne / França, Far Festival-Nyon / Suïssa, Festival d’Arts Performatives Drodesera - Centrale Fies - Dro / Itàlia, Festival Omissis - Gradisca d’Isonzo / Itàlia, Festival Piu Festival, l’Emozione del Corpo - Brescia/ Itàlia, Dramafest – Mèxic D.F / Mèxic, Sala Camarín de las Musas-Buenos Aires / Argentina, etcètera). Des del 2009 dirigeix projectes on les arts escèniques són eines pel desenvolupament cultural comunitari i/o la transformació social. Destaquem la direcció artística del Projecte Artístic Comunitari de l’Antic Teatre amb veïns i veïnes de més de 65 anys (2016-2024), el projecte Akana (Festival Grec, Sala Ovidi Montllor, 2018) amb nens i joves gitanos i gitanes del barri de La Mina, l’espectacle El diners, el desig, el drets (La Planeta, 2019), una peça de teatre-document sobre la gestació subrogada o el projecte en residència al Teatre Lliure, Forasters vindran... (2021), una recerca documental i comunitària que posa en relació un grup de joves menors no acompanyats amb un grup de persones protagonistes de la migració dels anys 50 i 60 a

Barcelona. Durant dos anys consecutius i en col·laboració amb Montserrat Iranzo i Domingo, Pau de Nut i Nicolás Spinosa ha dirigit les intervencions artisticocomunitàries amb veïns i veïnes de +65 al poble de Santa Bárbara (Montsià) en el marc del Festival Rihihiu: Xalar (2023) i Al risc, al risc! (2024).

Entre 2007 i 2009 presideix l’extinta Associació d’Artistes Escènics (AAE), que dialoga amb les institucions del país per tal que les arts escèniques performatives i post-dramàtiques es considerin part constitutiva i legítima de l’escena catalana.

Els seus textos han estat adaptats o dirigits per altres directors/es, com és el cas de Conillet (2015), amb direcció de Marc Martínez, Accions de Resistència (2018), en codirecció amb Susanna Barranco o el monòleg breu Crazy Hollidays, amb direcció de Carol López, en el marc del projecte solidari De Damasc a Idomeni (Teatre Lliure, 2019).

Ha participat en diferents projectes coreogràfics com a assistent de dramatúrgia (Sol Picó, Roser López Espinosa o Inés Boza), i, entre 2012-2015, col·labora amb el MACBA en el disseny i la facilitació de diferents programes educatius sobre l’art d’acció i la performance adreçats a joves i a famílies.

Publicacions:

Text de Estamos un poco perplejos (2002) a la sèrie En Cartel, RE&MA 12, S.L , edició a càrrec de Francesc Foguet.

Textos de Lola (2003) Machos (2005) El Perro (2005) i Transilvània 187, in memoriam (2004) al volum Éticas del cuerpo (ed. Fundamentos, 2006), edició a càrrec de l’Óscar Cornago.

Deixar de prendre 4 pastilles, 10 anys de projecte artístic comunitari de l’Antic Teatre amb veïns i veïnes de +65 anys dels barris de Sant Pere, Santa Caterina i La Ribera, amb Neret Edicions (2022)

Dramatúrgies polítiques (2011-2022), arts comunitàries, teatre-document i autoficció. Pròleg d’Ana Prieto Nadal, amb Neret Edicions.

 Premis

Nominacions:

Millor text teatral als Premis de la Crítica per Conillet, amb producció de Bitó, direcció de Marc Martínez i interpretació de Clara Segura.

Premi de la Crítica, categoria Noves Tendències (2021) per Forasters vindran..., dramatúrgia i direcció: Marta Galán Sala, artista resident 20-21 al Teatre Lliure.

 Premis:

Premi Teatre Autor Express (SGAE) al text Accions de resistència (2018)

Premi BBVA de Teatre per Accions de resistència, amb producció i direcció de Susanna Barranco (2019)

Premi de la Crítica Maria Josep Ragué 2022 al millor projecte amb perspectiva feminista per Projecte Artístic Comunitari de l’Antic Teatre amb veïns i veïnes de +65 del Barri de Sant Pere, Santa Caterina i La Ribera.

Premi Ciutat de Barcelona de Cultura i Educació al llibre Dramatúrgies polítiques (2011-2022), arts comunitàries, teatre-document, autoficció.


Dades de contacte

email

galansm@institutdelteatre.cat

Continguts relacionats

  • Marta Galán. Foto: Andrea Ferrés

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 22
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x