Logo Institut del Teatre

Dates: Del 18 de març al 2 d'abril de 2022

INSCRIPCIONS OBERTES!


Equip de coordinació: Xesca Salvà

  • En col·laboració amb els artistes: Silvia Zayas, Lolo & Sosaku, Colectivo estampa, Cris Blanco, Marc Villanueva Mir, Ferran Dordal, Cecilia Molano, Maria G. Vera, Xavi Gibert, Luís Martí, Lina Bautista

 
(Curs pendent d'aprovació per l'òrgan competent)

   C-posters_t.jpg                      



Dades bàsiques del curs

1. A qui s'adreça
2. Sortides professionals
3. Estructura
4. Calendari i horaris
5. Equip de coordinació
6. Títol
7. Places
8. Preu matrícula
9. Idiomes
10. Inscripció
11. Matrícula
12. Lloc d' impartició
13. Contacte i consultes generals



Presentació

Com a introducció al Postgrau d’escenificació i tecnologia digital, s'ofereix enguany un curs pròleg de 3 caps de setmana de durada amb una sèrie de materials i vocabulari de base per endinsar-nos en la tècnica i el pensament de l'escenificació digital, així com en les preguntes que planteja en una escena contemporània transversal i múltiple.  

Davant un present i futur de les arts escèniques experimental i imprevisible, oferim una via d’involucració en recerques artístiques actuals per posicionar els alumnes a conduir els seus propis experiments. Per això, el curs planteja el diàleg amb diferents artistes, pràctiques i processos de creació que donaran perspectives de treball diverses, totes elles des d’una composició escènica que pensa en la tecnologia com a element performatiu. En paral·lel a la dramatúrgia i a la composició, treballarem habilitats tècniques concretes per aplicar-les al debat i enriquir-ne la reflexió. 

Es tracta d'un curs d'anivellament que es recomana a totes aquelles persones interessades en cursar el Postgrau Escenificació i Tecnologia Digital, tot i que també es pot cursar de forma independent. 

1. A qui s'adreça

  • Professionals de l’escena en viu: escenògrafs/es, directors/es d'escena, dramaturgs/ues, intèrprets, coreògrafs/es, ballarins/es i creadors/es escèniques en general.
  • Professionals de perfil tècnic amb experiència en disseny d'il·luminació i/o disseny de so, audiovisual i multimèdia.
  • Graduats en arquitectura, disseny, comunicació audiovisual i les arts visuals en general, etc.
  • I en general qualsevol persona interessada en l'aplicació de la tecnologia digital en les arts en viu.

2. Sortides professionals: 

  • Creador/artista de les arts en viu i l'esdeveniment que integren les tecnologies digitals en les seves creacions.
  • Professional de les tecnologies digitals vinculats a la creació escènica.

3. Estructura: 

El curs té un total de 37 hores i està organitzat en tres blocs, un cada cap de setmana. Està dissenyat per introduir les bases escèniques i les preguntes recurrents per l’ús dels recursos expressius de les tecnologies multimèdia/digitals, tant conceptual com a tècnicament dins del requeriments habituals en l’àmbit de les noves dramatúrgies. 

En un primer bloc de Dramatúrgies de la imatge s’introduiran diferents recursos tant tècnics com dramatúrgics per a l’ús de la imatge performativa, passant pel cinema experimental, l’enregistrament en directe o el mapeig d’imatges, amb una sessió final amb l’artista Sílvia Zayas.

En un segon bloc titulat Interaccions entre el cos i la tècnica treballarem tècniques del so i de la llum tant pel que fa al disseny com a la interacció en directe, introduint també eines per a la creació que utilitzen el cos, a més d’una introducció a la intel·ligència artificial que utilitza el col·lectiu Estampa en moltes de les seves creacions. 

Finalment, un tercer bloc de Tecnologia com a agent se centrarà en diferents artistes i pràctiques en què la tecnologia apareix com a agent performador i clau en la dramatúrgia, amb una sessió final amb els artistes sonors i d’objectes Lolo&Sosaku.

4. Calendari i horaris: 18, 19, 25, 26 de març i 1 i 2 d’abril de 2022. Vegeu programa detallat més avall.

5. Equip docent

  • Silvia Zayas treballa en els límits de les arts escèniques, el cine i la coreografia expandida, investigant formes de traduir el llenguatge fílmic de no ficció a diferents dispositius performatius. 
  • Lolo & Sosaku són dos artistes que viuen i treballen a Barcelona investigant les possibilitats de les escultures com a camp expandit, explorant les tensions i friccions entre els objectes, el seu entorn i els espectadors. 
  • Estampa és un col·lectiu artístic que realitza projectes al voltant del cinema i l’animació experimental, la visualització de dades, les tecnologies interactives i la intel·ligència artificial.  
  • Cris Blanco treballa com a performer en peces d’arts vives, dansa, teatre i cine, transformant codi i objectes, barrejant gèneres, música en directe, trucs visuals, ciència ficció i cinema fet en viu, explorant-ne els mecanismes teatrals. 
  • Marc Villanueva Mir és director i dramaturg format a Barcelona i a Gießen. Els seus projectes artístics interroguen críticament problemes polítics a través de l’ús de llenguatges contemporanis utilitzant les idees de joc i dispositiu.
  • Ferran Dordal és director, dramaturg, investigador, docent i performer, i col·labora sovint amb creadores com Agrupación Señor Serrano, companyia de creació contemporània que barreja vídeo en directe, maquetes, text, performance, so i objectes.  
  • Cecilia Molano treballa a l’àmbit teatral i de la imatge com a escenògrafa, dissenyadora de vestuari i de vídeo en escena. La seva feina es mou entre la paraula i la imatge en un sentit més ampli.  
  • Maria G. Vera és actriu i performer i especialista en cinema. Forma part del grup de creació Las Detectives i ha col·laborat amb Sociedad Doctor Alonso en alguns espectacles.
  • Xavi Gibert porta a terme tasques de gestió i assessorament tècnic, així com dissenys d’enginyeria per al control de video a temps real aplicat a l´escena. Tècnic i artista audiovisual, treballa amb audiovisuals des de mitjans dels 90 i amb Telenoika des del festival VideA, l’any 2000.  
  • Luís Martí és il·luminador i col·labora amb molt espectacles com les últimes creacions de La Conquesta del Pol sud, ha estat director tècnic de la Sala Beckett durant molt de temps i és una ànima inquieta pel que fa als invents lumínics.  
  • Lina Bautista Lina Bautista és músic, artista, educadora i desenvolupadora que combina sintetitzadors modulars, electrònica DIY i ordinadors per a fer música i incentivar a nous públics en les tecnologies del so. Actualment desenvolupa el projecte resident en Hangar.

6. Títol: Curs especialitzat. Certificat de l'Institut del Teatre als alumnes que els coordinadors del curs considerin aptes.

7. Places: mínim 14 //  màxim 24

8. Preu matrícula:

  • Alumnes externs: 406 €
  • Graduats IT: 324,80 €
  • Alumnes IT: 304,50 €

Als preus de matrícula cal afegir 17 € en concepte d'assegurança.
Només s'acceptarà un pagament únic
Estudis subvencionats per l’Institut del Teatre. 

9. Idiomes: català i castellà.

10. Inscripció: del 24 de gener al 4 de març. A través del formulari

11. Matrícula: 7-11 de març de 2022

Inscripció a través del formulari que trobareu a l'enllaçLa matriculació es farà per ordre de preinscripció. 
La superació d’aquest curs dona accés directe al Postgrau en Escenificació Digital.

12. Lloc d'impartició:
Aules i espais escènics de l'Institut del Teatre de Barcelona
Institut del Teatre (Seu Barcelona)
Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
+34 93 227 39 00 

13. Contacte i consultes generals: formaciocontinuada@institutdelteatre.cat. Tel. 932 27 39 00, ext. 308



PROGRAMA

Bloc 1: Dramatúrgies de la imatge 

Divendres 18 de març
14:30 Sessió d’obertura
15:00-17:00 Dramatúrgia de la imatge /Cecília Molano
17:30-19:30 Muntatge i composició en directe /Cris Blanco

Dissabte 19 de març
10:00-11:30 Pràctiques escèniques contemporànies/Ferran Dordal
12:00-15:00 Eines. Videoprojectors i mapping /Xavi Gibert
16:00-18:00 Monogràfic amb Sílvia Zayas /Sílvia Zayas
18:30-19:30 Conversa oberta: Pensar en programar objectes i imatges/Sílvia Zayas i Cecilia Molano

Bloc 2: Interaccions entre el cos i la tècnica 

Divendres 25 de març
15:00-17:00 Performativitat en directe. Live coding /Lina Bautista
17:30-19:30 Cos i dramatúrgia: composició des del terreny/Maria G. Vera

Dissabte 26 març
10:00-11:30 Pràctiques escèniques contemporànies/Ferran Dordal
12:00-15:00 Eines: interactuar amb la llum /Luís Martí
16:00-18:00 Monogràfic amb Colectivo Estampa. Intel·ligècia artificial/Colectivo Estampa
18:30-19:30 Conversa oberta: Intel·ligència artificial en escena/Colectivo Estampa i Ferran Dordal

Bloc 3: Tecnologia com a agent

Divendres 1 d’abril
15:00-17:00 Dramatúrgies de creació i activació d’entorns virtuals /Marc Villanueva
17:30-19:30 Diaris de recerca /Cecilia Molano

Dissabte 2 d’abril
10:00-11:30 Dramatúrgia de la programació /Marc Villanueva
12:00-15:00 Eines: so i interacció /Lina Bautista
16:00-18:00 Monogràfic amb Lolo&Sosaku
18:30-19:30 Conversa oberta: La tecnologia com a agent. Lolo&Sosaku i Marc Villanueva

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
mae.it@institutdelteatre.cat

 

Carregant...
x