Logo Institut del Teatre

 

 

  • En col·laboració amb: 

- Universitat Politècnica de Catalunya. Grau de Telecomunicacions
- Telenoika
- Universitat Oberta de Catalunya. Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació
- Hangar

DATES: Novembre del 2019
MATRÍCULA: De l’1 de maig a l’1 d’octubre del 2019

  Escena digital 
                                                                                                                               Foto: J. Vega

 



Dades bàsiques del curs

1. A qui s'adreça
2. Sortides professionals
3. Estructura
4. Calendari i horaris
5. Equip de coordinació
6. Títol
7. Places
8. Preu matrícula
9. Idiomes
10. Matrícula
11. Lloc d' impartició
12. Contacte i consultes generals


Presentació

El Curs Escena Digital és un nou curs d’especialització de l’Institut del Teatre que té per objectiu introduir les bases escèniques per l’ús dels recursos expressius de les tecnologies multimèdia/digitals. La principal singularitat d’aquesta formació és la seva transversalitat i en pro d'una concepció multidisciplinària i contemporània.

Es tracta d'un curs d'anivellament que es recomana que aquelles persones que vulguin cursar el Postgrau Escenificació i Tecnologia Digital, tot i que també es pot cursar de forma independent.

1. A qui s'adreça

  • Professionals de l’escena en viu: escenògrafs/es, directors/es d'escena, dramaturgs/ues, intèrprets (especialment, de teatre visual), coreògrafs/es i ballarins/es
  • Professionals de perfil tècnic amb experiència en disseny d'il·luminació i/o disseny de so
  • Altres perfils tècnics de l’àmbit d'audiovisual i multimèdia
  • Graduats en arquitectura, disseny, comunicació audiovisual i les arts visuals en general, etc.
  • I en general qualsevol persona interessada en l'aplicació de la tecnologia digital en les arts en viu

2. Sortides professionals: 

  • Creador/artista de les arts en viu i l'esdeveniment que integren les tecnologies digitals.
  • Professional de les tecnologies digitals que integren les necessitats de la creació escènica i de l’esdeveniment.

3. Estructura: 
El Curs Escena Digital, amb un total de 48 hores, està dissenyat per introduir les bases escèniques per l’ús dels recursos expressius de les tecnologies multimèdia/digitals, tant conceptual com a tècnicament dins del requeriments habituals en l’àmbit de les noves dramatúrgies.

Bloc1_Imatge/Llum
Conceptes bàsics de la il·luminació a escena, en relació a coneixement sobre física de la llum, sobre color, percepció visual i sobre els mecanismes d’interacció llum-objecte, dins l’entorn digital. La il·luminació com a llenguatge escènic i d’intervenció espai arquitectònic. El funcionament tècnic del dispositiu d’il·luminació escènica.

En el curs es formarà en els conceptes bàsics del treball amb l’audiovisual a escena. Conceptes bàsics de la projecció escena sobre pla, sobre objecte i mapping bàsic. Presència real i virtual. Escenografies interactives i càmeres en directe.

S'oferirà una introducció a les eines (programes) Adobe Creative, Milumin i Vectorwoks Spotlight. Amb aquest coneixement bàsic, els estudiants poden continuar aprenent aquests programes de forma autònoma, en funció de la documentació i els tutorials oferts per aquestes empreses.

Bloc2_So/Interacció
En el curs es formarà en els conceptes bàsics de treballar amb so, especialment en relació amb els aspectes de la física del so, els entorns de so digital i com treballar amb sons sintetitzats i gravats.  

Conceptes bàsics de la interacció a escena al voltant de l’entorn digital. Introducció a l’entorn de programació Arduino i al llenguatge de programació.

S'oferirà una introducció a les eines (Programes) de Ableton Live (com DAW - Digital Audio Workstation) i Cycling ’74 Max. Amb aquest coneixement bàsic, els estudiants poden continuar aprenent aquests programes de forma autònoma, en funció de la documentació i els tutorials oferts per aquestes empreses.

4. Calendari i horaris: Del 8 al 30 de novembre 2019. Divendres tarda de 16:00 a 20:00 h. i dissabtes de 10:00 a 14.00 h. i de 15:00 a 19:00 h.

5. Equip docent

  • Elisabet Castells Negre
    Arquitecte per l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la Universitat Politècnica de Catalunya i Títol superior en Art dramàtic en l’especialitat d’escenografia. Experiència professional: Dissenyadora d’escenografia per a Teatre, Òpera i cinema. Ajudant d’escenògrafs com Ramon B. Ivars, Joaquim Roy, Jon Berrondo, Josep Rosell o Balter.  Escenògrafa amb directors escènics com Pau Monterde, Miquel Górriz, Manuela Lorente, Àngels Aymar o Isabel Cabós. També treballa en projectes en l’àmbit de l’arquitectura: assessorament d’espai escènic per l’estudi d’arquitectes com Flores-Prats per la nova Sala Beckett, paisatgisme amb Aspecte S.L. de Banyoles, intervencions urbanes com la cavalcada de Reis 2012 i 2013 a Madrid per Carral Asociados,  a parcs recreatius com Nadal a PortAventura per a Futur2, exposicions per BTicino o la Casa d’Àsia, estands corporatius en fires com el Saló de l’Infància pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya o esdeveniments commemoratius com la primera Diada Nacional de Catalunya l’any 2004 per la Generalitat de Catalunya al Parc de la Ciutadella de Barcelona. En la seva tasca com a docent imparteix assignatures tant a l’ESAD (Escola Superior d'Art Dramàtic) com a l’ESTAE (Escola Superior de Tècniques de les Arts de l’Espectacle), exemple d’assignatures: “Nocions bàsiques del disseny escenogràfic”, “Mecànica” , “Instal·lació i performance”.

  • Jan Mech
    Performer, músic i compositor de música electrònica contemporània. Treballa en una varietat de formats, per exemple, live-*performances/concerts, instal·lacions i composicions d'obres de pel·lícules i vídeo. En el seu treball se centra actualment en el desenvolupament d'aspectes de la música electrònica en directe (presència corporal, desenvolupament de la interfície) i la relació entre el text/el llenguatge i la música. Va estudiar Estudis de Teatre, Cinema i Mitjans amb el Prof. Dr. Hans-Thies Lehmann a la Johann Wolfgang Goethe Universität Frankfurt/Main (Alemanya) i va rebre beca per realitzar el postgrau de DasArts (Amsterdam). Des de llavors ha estudiat amb compositors de música contemporània com György Kurtág Júnior i Raphael Toral, centrant-se en composició/composició en temps real. Entre 2013-2015 va ser artista en residència en Hangar.org (Barcelona). Les seves obres i composicions s'han exhibit en diversos llocs, com Artists Space Nova York, Tate Modern (Londres), Centri Pompidou(París), MNCARS - Museu Reina Sofia (Madrid) o Fundació Antoni Tàpies (Barcelona). 

  • Nuria Legarda, Co-coordinadora Itinerari Imatge/llum
    Graduada en DT. Performance Making, Goldsmiths University of London. Diplomada en Art Dramàtic a l’Institut del Teatre de Barcelona i en Educación Musical por la Universidad de La Rioja. Creadora i directora teatral. Coreògrafa, performer i professora internacional en arts escèniques. El seu treball explora el teatre físic i visual, creant una pràctica interdisciplinària i de múltiples capes on la forma i el contingut es complementen dialècticament. És autora de produccions nacionals i internacionals, així com directora d'encàrrecs The Sticking Plau 2019 Barcelona, Sport 2018, Who Deserve Greatness 2018 London, Laboratori de recerca GrecFestival 2017, World of Wolves 2014, Barcelona, Claim Your Plau I + P, El Sopar, Barcelona ... en els quals hi ha un posicionament polític en el desig de confrontar al públic amb els valors de la nostra societat contemporània i de l'ésser humà. La seva àmplia gamma de col·laboracions inclou coreografies absolutament dispars en estil i context com El curios incident del gos a mitjanit de Mark Haddon i Simon Stephens, dirigida per Julio Manrique, Teatre Lliure a Barcelona, així com Orchard, peça creada amb Elinor Lewis, seleccionada per la Resolució 2018, Choredrome.2018 en The Place, Aerowaves 2019; Con el apoyo de The Place, Arts Admin, Arts Council London. 

  • Cecilia Molano
    El seu treball artístic es troba en la relació entre escriptura, escenografia i video per a la construcció d’una dramaturgia des de la imatge. La seva experiència laboral s’ha desenvolupat en l’entorn de les arts escèniques i la imatge. Ha treballat com a dissenyadora de vídeo i com escenògrafa i figurinista per artistes com Elena Córdoba, Rocío Molina o Carlos Marquerie; i en espais diversos com el museu de Es Baluard, Kaskadenkondensator, Teatro Pradillo, Teatros del Canal, Festival de Otoño, Festival d’Avignon o las Naves de Matadero. Treballa també com a dissenyadora gràfica i editora, a més de la seva ocupació en els seus projectes artístics. Professora d'Estètica, Escenografia i Figurinisme a l'Escola Superior d'Art Dramàtic de les Illes Balears (ESADIB) i a l’Institut del Teatre i el IED de Madrid. Doctorada cum laude en Belles Arts i menció europea per la Universidad Complutense de Madrid amb l'ajut del Research Center de a.pass (Advanced Performance and Scenography Studies de Bruselas). Beca de la Real Academia de España en Roma. Màster en Escenografia, Central Saint Martins School of Arts, London amb la beca Ayuda a los Profesionales de la Cultura, Ministerio de Educación. Beca Unesco Aschberg a L'Institute International de la Marionette en Charleville-Mezieres, França. Llicenciada en Escenografia i Figurinisme per la RESAD.

  • Oriol Ibáñez
    Format com a tècnic en les arts de l’espectacle —en l’especialitat de Luminotècnia— a l’Escola Superior de Tècniques de les Arts de l’Espectacle (ESTAE) de l’Institut del Teatre i en el grau superior en Realització d’audiovisuals i espectacles a l’Escola de Mitjans Audiovisuals (EMAV). Treballa amb l’artista i creador de performances Marcel·lí Antúnez (fundador de la Fura dels Baus) en un inici com a tècnic d’il·luminació i actualment porta la direcció tècnica de l’estudi. Ha realitzat la direcció tècnica i els dissenys de llum dels darrers espectacles de l’artista (Protomembrana, Hipermembrana, Cotrone, Mitòtica i Pseudo), amb els quals ha fet gira per tot el món. Ha produït també varies instal·lacions interactives i exposicions. És membre i fundador de la companyia Guillem Albà, on ha dut a terme el disseny d’il·luminació i direcció tècnica dels espectacles Sketchofrenia, dirigit per Jango Edwards; Flirt, dirigit per Jordi Purtí (premi del públic de la Fira de Tàrrega 2010 i nominat a l’espectacle revelació dels premis Max 2011) i Trau dirigit pel mateix Guillem Albà i Pluja junt amb la pianista Clara Peya. Amb el Clown Guillem Albà ha realitzat altres treballs como cabarets, presentacions, gales i espectacles varis.En el seu ampli catàleg de treballs cal destacar els produïts pel CAET (Centre d’arts escèniques de Terrassa); Musicolepsia, de la companyia de dansa Lanònima Imperial coproduït i estrenat al TNC (Teatre Nacional de Catalunya); Lo Riu, espectacle produït pel Taller de Músics;Companyia de dansa Roberto Olivan (premi nacional de dansa) del qual n’ha fet el disseny d’il·luminació del darrer espectacle; col·laboració activa des de la creació amb les produccions de l’escola d’arts escèniques Tracart, de Vilanova i la Geltrú; Pau Guillamet, Guillamino; disseny de llums amb l’espectacle Under Construction del quartet de flautes Windu i en diferents teatres i sales de Catalunya. Actualment forma part de l’equip tècnic del Teatre Principal i de l’Auditori Eduard Toldrà, de Vilanova i la Geltrú. Ha estat director tècnic del Festival TNT (Terrassa Noves Tendències) en les edicions des del 2010 al 2016, i del Festival Teatre de Terror 2010 (TDT). Actualment i des de l’any 2017 és membre de l’equip de la direcció tècnica del festival TNT (Terrassa Noves Tendències) que es desenvolupa a la ciutat de Terrassa a inicis d’octubre. I des de l’any 2014 s’encarrega també de la direcció tècnica del festival Deltrebredansa, que té lloc durant 2 setmanes el mes de juliol a la localitat de Deltebre (Catalunya).

  • Xavier Gibert
    Treballa com a freelance fent funcions de direcció tècnica, disseny d'enginyeria i assessoria tècnica per a diferents projectes artístics i espectacles. És expert en dissenys d'enginyeria per a control de video en temps real aplicat als escenaris i operador de sistemas audiovisuals complexes. Membre de Telenoika des de l´any 2000 i actual president de l'associació. Director tècnic del LOOP Screen Festival Barcelona i el Festival Internacional de Mapping de Girona, assessor tècnic de BAF General de Catalunya, actualment cap tècnic de la companyia d´ Albert Pla i Natos y Waor. Col.labora estretament amb Taste the Floor , agència de management i producció d'espectacles musicals. Ha impartit molts i diferents tallers sobre entorns audiovisuals dins el món de l'escena, des de tallers en HackLabs, a Telenoika i en diferents Universitats o Escoles Tècniques. Actualment, també és docent a l´escola de tècnics de Girona ETECAM. Teatres i artistes amb els que he treballat : Teatre Nacional de Catalunya, el Gran Teatre del Liceu, el Teatre Real de Madrid o el Grand Théâtre de Genève, al costat de companyies  com La Fura dels Baus, Dagoll Dagom, Teatro de la Abadia o Compañía de teatro Animalario, músics com Albert Pla, Fermín Muguruza, Refree, Antonio Orozco, The suicide of Western Culture, Ayax y Prok, Natos y Waor o Manu Chao, així com en festivals com  Loop , Sonar, Grec , Primavera Sound o Cruïlla. xaviergibert.net

  • Nico Hermensen
    Llicenciat cum laude en Estudis teatrals a la Università degli Studi di Bologna. Màster Oficial en teoria i pràctica de la dramatúrgia a Barcelona (UAB - Institut del teatre -Pompeu Fabra). Estudis d’enginyeria del so als EEUU (Full Sail University) i també amb Michele Monetta (ICRA project), Domenico Castaldo (actor, moviment), Fabrizia Baresi (veu) i Enzo Pezzella (dansa, moviment). Experiència professional: Artista multidisciplinar (performance, sound art, arts visuals) i fundador de la companyia La [SIC], es va formar treballant, entre altres, amb l'Ontological-Hysteric Theater de Richard Foreman. És autor de diverses creacions escèniques i instal·lacions, barrejant diversos llenguatges a l'escenari. El seu treball es va presentar a Europa i Amèrica a festivals i institucions com (llista no exhaustiva) el Museu Jueu de Berlin (DE), MEM festival (ES), Mute Festival (BE), PAF Performance Art festival (USA), Galeria Contemporary Collective (UK), File Festival (Brasil), Festival In-Sonora (ES).

  • Constanza Brncic
    Va estudiar dansa, teatre i música a Barcelona i a Nova York i es va llicenciar en Filosofia a la Universitat de Barcelona, on actualment realitza el doctorat en Filosofia Contemporània i Estudis Clàssics. És la fundadora i co-directora de l’Associació Cultural La Sospechosa, que proposa projectes pedagògics i d’aprenentatge col·lectiu a partir de la dansa, el teatre i les arts visuals. Treballa com a coreògrafa, directora escènica i intèrpret en diferents projectes i dissenya tallers educatius i d’inclusió social pel Teatre Tantarantana juntament amb el dramaturg Albert Tola. constanzabrncic.net

 

6. Títol: Curs especialitzat. Certificat (Institut del Teatre)

7. Places: mínim 25 //  màxim 30

8. Preu matrícula:

  • Alumnes externs: 450 €
  • Graduats IT: 360 €
  • Alumnes IT: 337,50 €

Als preus de matrícula cal afegir 17 € en concepte d'assegurança.

Estudis subvencionats per l’Institut del Teatre. 

9. Idiomes: anglès, català i castellà.

10. Matrícula: de l’1 de maig a l’1 d’octubre del 2019. No es fa inscripció, sinó directament matrícula i és independent de la matrícula del postgrau. Formulari a l'enllaç

IMPORTANT:

  • En el moment de fer la matrícula del curs és obligatori presentar un cv actualitzat i una carta de motivació. La coordinació del curs pot sol·licitar a l’aspirant poder fer una entrevista (en viu o per videoconferència).
  • En el moment de la matrícula s’ha de pagar l’import íntegre del curs.

11. Lloc d'impartició:
Aules i espais escènics de l'Institut del Teatre de Barcelona
Institut del Teatre (Seu Barcelona)
Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
+34 93 227 39 00 

12. Contacte i consultes generals: formaciocontinuada@institutdelteatre.cat. Tel. 932 27 39 00, ext. 308

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
mae.it@institutdelteatre.cat

 

Carregant...
x