DATES: De gener a desembre de 2023
INSCRIPCIONS: Fins el 19 de desembre de 2022
Dades bàsiques del curs
(Cliqueu sobre els títols per anar a la informació)
1- A qui s’adreça
2- Sortides professionals
3- Estructura
4- Calendari
5- Horaris
6- Direcció i coordinació
7- Programa
8- Títol
9- Preu
10- Inscripció
11- Matriculació
12- Places
13- Procés de selecció
14- Organització i lloc d’impartició
15- Consultes generals
1. A qui s’adreça: Professionals de l'escena en viu, dedicats a l’escenografia,la dramatúrgia, els llenguatges del cos i el moviment, professionals de perfil tècnic amb experiència en disseny d'il·luminació, so, audiovisual i multimèdia, persones graduades en arquitectura, disseny, comunicació audiovisual i arts visuals, i en general qualsevol persona interessada en l'aplicació de la tecnologia digital a les arts en viu.
2. Sortides professionals: A partir del perfil de l’alumne i de l’accent del projecte final del postgrau es desenvolupen diferents perfils que són complementaris entre si: creador de les arts en viu que integra les tecnologies digitals en les seves creacions; professional de les tecnologies digitals vinculats a la creació escènica, tant del camp visual, com sonor o interactiu; dramaturgista de continguts tecnològics; productor d’espectacles digitals.
3. Estructura: L’estructura dels estudis permet tant adquirir una visió panoràmica de les diferents possibilitats de l’escenificació digital com aprofundir en el coneixement dels recursos propis d’un àmbit tecnològic concret, sempre en relació amb el procés creatiu aplicat a les arts en viu (enteses en un sentit ampli). El postgrau és de 30 ECTS i es divideix en quatre blocs:
- Bloc conceptual: aproximació teòrica a la tecnologia entesa com a dispositiu artístic i com a agent performatiu, amb l’objectiu d’explorar les implicacions conceptuals i dramatúrgiques de l’aplicació dels llenguatges digitals a l’art.
- Bloc tecnològic: adquisició d’eines tècniques diverses, per tal de poder fer disseny creatiu de so, il·luminació, interacció i audiovisuals, tot explorant les possibilitats de programes com Ableton Live, Max, Processing, Millumin o QLab, així com diferents equips i materials tècnics especialitzats.
- Bloc experimental: Exercicis i plantejaments creatius oberts, que es concreten en l’elaboració en grup de diverses peces amb el suport del professorat tant del bloc conceptual com tecnològic.
- Projecte final: Desenvolupament i mostra d’un projecte artístic personal que permeti a l’estudiant aprofundir en els aspectes o preguntes que més li hagin interessat al llarg del postgrau.
Aquests blocs es complementaran amb diferents seminaris amb artistes que compartiran la seva pràctica.
4. Calendari: El postgrau s’impartirà entre els mesos de gener i desembre del 2023.
Podeu consultar els horaris en aquest document en pdf
5. Horaris: L’horari se centrarà, de gener a juny, en cap de setmana (divendres i dissabtes). Posteriorment, i per desenvolupar el projecte final de postgrau, la dinàmica de treball en equips i amb el tutor serà molt més flexible.
Podeu consultar els horaris i contingut en aquest document en pdf
6. Direcció i coordinació:
- Xesca Salvà, coordinadora del Postgrau. Compagina la seva feina d’escenògrafa per a teatre amb peces de creació pròpia que transiten entre la instal·lació i la performance habitant-ne els límits. Des del 2017 treballa en el creixement de la peça Cases (concebuda en el marc del Festival IF Barcelona), una peça múltiple sobre la intimitat, el joc i la memòria, que gira al voltant dels objectes, el so, la interactivitat i el documental
- Marc Villanueva Mir, coordinador. Suport a la docència. Director i dramaturg format a Barcelona i a Gießen. Els seus projectes artístics interroguen críticament problemes polítics a través de l’ús de llenguatges contemporanis utilitzant les idees de joc i dispositiu.
7. Programa: pendent de publicació
8. Títol: Postgrau de títol propi per l’Institut del Teatre
9. Preu: 5.551,50 € + 17 € d'assegurança. Descompte del 20% per a graduats de l'IT, del 25% per a estudiants de l'IT i del 10% per a persones associades o vinculades a entitats sense ànim de lucre relacionades amb les arts escèniques. L’Institut del Teatre es reserva el dret de suspendre el postgrau si no s’arriba al mínim d’alumnes matriculats i també de substituir algun professor i canviar dates si fos necessari per causes alienes al centre.
10. Inscripció: Oberta fins el 19 de desembre de 2022. Formulari d'inscripció
Documentació a aportar:
- Fotocòpia DNI, passaport o targeta de residència
- Full d’inscripció
- Currículum vitae
- Fotografia mida carnet
11. Matriculació: La matrícula només es podrà realitzar prèvia autorització de la Direcció del Postgrau. Un cop rebuda l'autorització, l'alumnat serà convocat en una data específica per tancar el procés de matrícula, vía telemática. El pagament de la matrícula es podrà fer de forma fraccionada: Matrícula completa en tres pagaments: desembre (60%), març (20%) i octubre (20%)
12. Places: 12
13. Procés de selecció: El procés de selecció es farà per ordre de preinscripció, tenint en compte la formació acadèmica i l'experiència professional.
14. Organització i lloc d’impartició: Institut del Teatre-Seu de Barcelona
15. Consultes generals: formaciocontinuada@institutdelteatre.cat
Presentació
L’Institut del Teatre presenta la 2a edició del Postgrau en Escenificació i Tecnologia Digital.
Les arts es reformulen i aprenen a conviure amb una realitat digital que és profundament present en la nostra societat. El Postgrau en Escenificació i Tecnologia Digital té com a objectiu fornir els professionals de les arts en viu d’eines per pensar en les tecnologies digitals (so, vídeo, il·luminació, interacció i programació) com un agent dins del procés creatiu, així com facilitar-los la incorporació d’aquestes tecnologies en els seus projectes artístics, no només com a suport o recurs tècnic, sinó també com a vector expressiu.
El postgrau promou un aprenentatge transversal i pràctic, treballant en equip i de manera multidisciplinària. L’objectiu general és capacitar professionalment per generar o intervenir en projectes artístics on s’apliquin tecnologies digitals.
Docents
- Lina Bautista, docent. Va estudiar composició musical a Bogotà, Colòmbia. Des del 2009 viu i treballa a Barcelona, on va acabar els seus estudis de composició musical i noves tecnologies, Disseny de Sistemes Musicals Interactius i Art Sonor. Ha realitzat concerts ciutats al voltant del món i ha participat en incomptables festivals com artista i educadora.
- Roger Bernat, docent i tutor. Creador d’espectacles on és el públic el que dóna forma a l’obra i explora la seva llibertat com a individu social. Els seus projectes han estat representats en tot tipus d’espais i esdeveniments, des de la Documenta de Kassel i a les biennals de Venècia i Sao Paulo per exemple.
- Albert Boronat , docent i tutor. Llicenciat en Filosofia per la Universitat de Barcelona i en Direcció escènica i Dramatúrgia per l’Institut del Teatre de Barcelona. És fundador, dramaturg i codirector de la companyia Projecte NISU (Projecte de Navegació Incendiària i Salvament Unilateral)
- Maria de la Cámara Delás i Gabriel Paré, docents i tutors. Fundadors de Cube.bz. El seu treball es caracteritza per la recerca permanent en els camps de la llum, l’espai, i els objectes que l’ocupen mitjançant l’actitud transgressora que comporta situar-se en els límits de la para-teatralitat.
- Col·lectiu Estampa, col·lectiu de programadors, realitzadors i investigadors que treballen en els àmbits de l'audiovisual i els entorns digitals. La seva pràctica es basa en una aproximació crítica i arqueològica a les tecnologies audiovisuals, en la recerca de les eines i ideologies de la intel·ligència artificial i als recursos de l'animació experimental. Realitzen projectes al voltant de l’animació experimental, la visualització de dades i les tecnologies interactives.
- Alba G. Corral, docent. Artista visual, desenvolupadora de codi i docent. La seva pràctica s’estén a través del viu, el vídeo, els mitjans digitals i la instal·lació.
- Maria García Vera, docent. Actriu i performer i especialista en cinema. Forma part del grup de creació Las Detectives i ha col·laborat amb Sociedad Doctor Alonso en alguns espectacles.
- Guillem Gelabert, docent. Entra en el món de la il·luminació a través de la tècnica, treballant amb companyies de dansa i teatre. Col·labora durant anys en la gestió tècnica de La Perla 29, així com també en el disseny de diversos espectacles de la companyia. Actualment es dedica al dissenys de llums d’espectacles en viu, teatre, dansa, circ i música en directe.
- Xavier Gibert, docent i tutor. Membre de Telenoika des de l´any 2000 i actual president de l’associació. És expert en dissenys d’enginyeria per a control de vídeo en temps real aplicat als escenaris i operador de sistemes audiovisuals complexes.
- Citlali Hernandez, docent. Enfoca el seu treball a explorar com s’inscriuen els codis socials i tecnològics en les maneres d’habitar el cos en el marc de les arts electròniques i digitals. Des d’una visió transdisciplinària, experimenta les materialitats de la performance i els seus embolics amb cables, píxels i circuits per pensar en el cos com a camp de potencialitats.
- Cecilia H. Molano, docent i tutora. Doctorada cum laude en Belles Arts i llicenciada en Escenografia i Figurinisme per la RESAD. El seu treball artístic es troba en la relació entre escriptura, escenografia i vídeo per a la construcció d’una dramatúrgia des de la imatge.
- Luis Martí, docent. Dissenyador d'il·luminació, producció tècnica i artesà teatral. Format en el món de la tecnologia, actualment la seva pràctica s’ha obert a múltiples facetes: des de la creació lumínica, a la representació, passant per la docència a l'Institut del Teatre.
- Àlex Posada, docent. Fundador de MID Studio, un estudi referent des de l’any 2009 a Barcelona que desenvolupa projectes en l’àmbit de la cultura i l’art digital. Investigador en el camp de la interacció, també desenvolupa projectes com a productor multimèdia independent.
- David Roesner, docent. Professor d’Estudis Teatrals i Música Teatral amb un interès en la relació música experimental/teatre i la musicalitat de la performance. També investiga el potencial creatiu dels videojocs basats en la música. Les seves publicacions més conegudes són Composed Theatre. Aesthetics, Practices ¬ Process (intellect, 2012) i Musicality in Theatre. Music as model, method and metaphor in theatre-making. (Routledge, 2016).
- Marc Vilanova, artista sonor i visual que treballa a la intersecció d’art, ciència i tecnologia. Fusiona la seva recerca i la seva pràctica artística en projectes en els quals conceptes com la visibilitat de l’audio, l’automatització i l’autoexpressió de la màquina, la intel·ligència artificial i les implicacions socioplítiques de les relacions de la societat amb la tecnologia. Actualment, crea instal·lacions audiovisuals mentre treballa també en performativitat i col·laboracions interdisciplinàries amb dansa, teatre i imatges en moviment. Les seves peces s'han presentat en festivals d'arreu del món al Japó, EUA, Canadà, Brasil, Colòmbia, Cuba, Iran, Taiwan, Corea del Sud, Rússia i molts països d'Europa.
Ponents
- Philip Auslander, seminari. Professor a l’Escola de Literatura, Mitjans de Comunicació i Comunicació del Georgia Institute of Technology (Atlanta, Geòrgia, EUA). Doctor en Teatre de la Universitat de Cornell. A Georgia Tech, Auslander ensenya principalment Performance Studies. Ès autor de múltiples publicacions i llibres de qual problament el més conegut és Liveness, performance in mediatized culture (Routledge, 2008).
- Christof Migone, seminari. Artista, professor, comissari i escriptor. Sovint treballa amb llenguatge, veu, cossos, performance, intimitat, complicitat i resistència. Ha rebut encàrrecs de la Tate Modern, Dazibao, Kunstradio, Center for Art Tapes, New Adventures in Sound Art, Radio Canada, New American Radio. Ès professor associat al Departament d’Arts Visuals de la Western University de London, Ontario, Canada.
- Nina Solà, seminari. Graduada en cinema i audiovisuals a l’ESCAC, s’especialitza en documental i cursa el Postgrau en escenificació i tecnologia digital a l’Institut del Teatre. Funda el col·lectiu artístic Mambo Project dedicat a la creació escènica i audiovisual on destaca el seu primer espectacle multidisciplinar com a directora i dissenyadora audiovisual La Festa amb coproducció de Fira Tàrrega.
- Yolanda Uritz Elizade, seminari. El seu treball és un amalgama d’elements de les arts visuals, l’art sonor, la inspiració de la ciència i les tècniques de l’art de nous mitjans. Sorgeix de la seva passió per experimentar amb els fenòmens físics, les vibracions, ones electromagnètiques o les molècules químiques, que percebem com a so, llum o olor, transformant-los per crear experiències multi-sensorials que incloguin els sentits de proximitat (olfacte, gust i tacte).
- Itziar Zorita-Aguirre, seminari. Llicenciada en Comunicació Audiovisual (Universitat del País Basc) i doctora en Arts Escèniques (Universitat autònoma de Barcelona). Actualment combina la seva feina com a investigadora i docent al departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat (Universitat del País Basc) amb la creació audiovisual, les arts en viu i la mediació cultural.