Logo Institut del Teatre
Territori: C/ Perill, 9-11. Barcelona.
Dates: 15 desembre 1993 - 11 gener 2005
Redactor/a: Carme Tierz Grafià
Descripció

Aforament: 100

«Se entra por Peligro y se sale por Libertad o se entra por Libertad y se sale por Peligro», escrivia Frederic Roda a La Vanguardia (23 desembre 1993) per introduir la crítica d’(Un) Otel·lo per a Carmelo Bene, primer espectacle d’un teatre inaugurat al barri Gràcia uns dies abans, el 15 de desembre. Una sala situada entre el carrer del Perill –on hi havia la porta principal– i el carrer Llibertat, els dos noms que van permetre Roda jugar amb les paraules i parlar del risc de fer (i d’obrir) un teatre radicalment lliure i contemporani a Barcelona.

Així es definia l’Artenbrut, com un teatre connectat amb la realitat, amb l’aquí i l’ara, que per a la seva inauguració va permetre l’accés a tothom que el volgués conèixer –els visitants hi entraven per grups, però molts s’hi quedaven, atrapats per la màgia de l’orquestra i dels performers que amenitzaven la visita–, mentre al carrer, tallat per a l’ocasió, centenars de curiosos s’afegien a la festa. Els Comediants, també convidats, van compondre una auca dedicada a l’espai, impulsat per Joan Raja i Mercè Anglès. El crític Santiago Fondevila va escriure a La Vanguardia el 18 de desembre que una dotzena de bengales van il·luminar la nit per saludar aquest nou espai. «En lo que fue un establecimiento industrial nacía un espacio para la creación». Aquell mateix dia, l’Artenbrut oferia la seva primera funció de teatre per a infants.

L’aposta per la contemporaneïtat amb textos nous i relectures de clàssics, la diversificació de la programació –infantils als matins, cabaret en sessions golfes– i la creació d’una companyia estable eren les línies mestres del projecte, tot i que el tercer objectiu no va acomplir-se per raons econòmiques. El nom de la sala s’inspirava en l’Art Brut del pintor francès avantguardista Jean Dubuffet, defensor de la creació pura, irreflexiva, espontània. I és que Raja i Anglès volien recuperar l’essència de l’art i mostrar-la despullada, sense polir, igual que un diamant en brut. Un art lliure.

L’activitat teatral a l’Artenbrut es va mantenir al llarg de dotze anys, fins i tot després que Mercè Anglès abandonés el projecte el 2002. No obstant això, l’efervescència dels primers temps no podia mantenir un teatre que travessava greus problemes econòmics. L’any 2004, la Coordinadora de Sales Alternatives de Catalunya (COSACA) inicià converses amb la Generalitat i l’Institut Català d’Indústries Culturals (ICIC) per trobar una solució a la precarietat d’aquesta i altres sales de petit format, però pocs dies després, Joan Sanahuja i Carmen García Franco, propietaris de l’immoble que allotjava l’Artenbrut, anunciaven que si l’Administració no assumia una reforma per doblar-hi l’aforament (de 100 a 200 localitats), es veurien obligats a vendre el teatre. En una roda de premsa celebrada el 28 d’octubre de 2004, van valorar la inversió per salvar-lo en 1.800.000 euros.

Els esforços per aconseguir aquests recursos no van fructificar i, uns mesos més tard, el 9 de gener de 2005, l’Artenbrut s’acomiadava de la cartellera teatral. Al lloc del carrer del Perill, que durant poc més d’una dècada va omplir-se de teatre, s’aixeca avui dia un edifici d’habitatges.


Activitat

(Un) Otel·lo per a Carmelo Bene, l’espectacle que Roda elogiava a la seva crítica, va ser la carta de presentació del teatre: una peça de cabaret creada, dirigida i interpretada per Xavier Albertí –amb Arnau Vilardebò, Chantal Aimée i Pere Box– que retia homenatge a Bene, reconegut actor, autor i intel·lectual italià.

El titot de Georger Feydeau, primera producció de la sala, va estrenar-se tot seguit, amb direcció de Pere Sagristà, que repetiria a l’Artenbrut amb clàssics contemporanis com Les criades de Jean Genet o L’amant, de Harold Pinter. Sagarra, Benet i Jornet, Jordi Teixidor o Buero Vallejo –en un muntatge d’En la ardiente oscuridad signat per Ricard Salvat– van ser alguns dels autors representats al teatre els primers anys, i Lluís Soler, Quim Lecina, Francesc Albiol, Muntsa Alcañiz, Christian Atanasiu o Vincles Companyia de Dansa, alguns dels intèrprets.

El desembre del 2002, Mercè Anglès, directora en solitari de la sala, abandonava el projecte, que passava a mans d’Esther Alonso, Josep Costa i Pep Pla. El nou equip recollia el testimoni amb el repte de produir i coproduir espectacles. La seva etapa s’estrenava amb Tatuatge, drama inspirat en el cas real d’un pare que va abusar de les seves filles, amb Pep Pla com a director i un repartiment encapçalat per Pep Ferrer, Rosa Cadafalch, Núria Font, Montse Morillo i Marc Rodríguez. Pla i Costa van estrenar-hi els seus muntatges –entre d’altres, Cap a la mort, d’Alfonso Sastre, el primer; Adéu a Berlín, d’Isherwood, Kander i Webb, i Follies, amb dramatúrgia pròpia, el segon–, fins que l’octubre de 2004 es van fer públics els problemes de la sala per mantenir la seva activitat. L’Artenbrut tenia els dies comptats: el 9 de gener de 2005 va acollir la darrera funció d’Actes indecents, els tres judicis d’Oscar Wilde, dirigida per Teresa Devant. La sala abaixava el teló sense fer soroll, ben lluny del rebombori que va acompanyar la seva inauguració.


Bibliografia

Tierz, Carme; Muniesa, Xavier. Barcelona ciutat de teatres. Barcelona: Ajuntament de Barcelona: Viena edicions, 2013.

Revista TeatreBCN (Reportatge sobre sales alternatives, 2000; notícies, 2004-2005).

Entrevista a Mercè Anglès (2012).


Enllaços

http://www.lavanguardia.com/hemeroteca [Consulta: 3 setembre 2020]

http://barcelofilia.blogspot.com.es [Consulta: 3 setembre 2020]


SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x