Logo Institut del Teatre

Text: Lluís Capdevila i Víctor Mora; música: Rafael Martínez Valls

Estrena: Teatre Victòria de Barcelona26-4-1926

Redactor/a: Xosé Aviñoa

Descripció

Acte I

L'acció transcorre al Rosselló el 1793, en els anys de la França revolucionària. L'escena té lloc en una forja on treballen diversos operaris, entre els quals Eloi, enamorat de la filla de l'amo, Francina, desitjada amb més possibilitats per Ferran Ridau, fill de l'alcalde. En ser l'onomàstica de l'amo, Andreu, els nois esperen gaudir de festa a la feina; quan marxen tots, Eloi roman al taller adduint que espera el seu avi, que ha de venir a felicitar l'amo. Ja sols, Francina i Eloi entonen un duo d'amor. Els interromp Horaci, un revolucionari que intenta convèncer Eloi, sense èxit, dels seus ideals violents. Quan Ferran Ridau es declara a Francina, ella el refusa. En saber que el motiu és l'amor de la noia per Eloi, la tensió puja. Després de la petició de mà de l'alcalde, torna Ferran, s'enfronta amb Eloi i queda malferit. Eloi fuig.

Acte II

Es preparen les noces de Francina amb Ferran. El vell Castellet, l'avi d'Eloi, busca desesperadament el seu net, que arriba disfressat i s'assabenta de la imminència del casori. A l'ermita on s'ha de celebrar arriben tots els protagonistes, entre els quals el mateix Eloi, abillat com a capità de la República. L'alcalde ha de detenir el seu fill Ferran per haver conspirat contra la República, però Eloi l'allibera i, abans de tornar a les seves ocupacions militars, demana a l'amo de la forja que cuidi la seva estimada i el seu avi.

La música és sempre de gran factura. Des de la introducció orquestral de gran solemnitat en els números solistes entre els diversos protagonistes, o la presència de la cèlebre sardana, Martínez Valls va voler deixar constància de les influències operístiques i dels seus coneixements musicals, així com d'una volguda vinculació a les músiques de caràcter popular.


Significació

L'encàrrec inicial d'aquesta sarsuela, per a lluïment de Josefina Bugatto, per part de la companyia de José Llimona —a partir de temàtica militar— a Joan Baptista Lambert, autor de marxes d'èxit, no donà resultat i llavors se li encarregà a Martínez Valls, que presentà una partitura amb el títol d'Els soldats de l'ideal. La dictadura de Primo de Rivera no veié bé el tema ni el context. Per consell dels llibretistes i l'exsenador Emili Junoy, s'hi van introduir algunes modificacions i, sobretot, es va canviar el títol. L'èxit de l'obra fou abassegador i influí en alguna altra sarsuela, que va prendre temàtica i material sonor de Cançó d'amor i de guerra.


Bibliografia
  • Alier, Roger; Aviñoa, Xosé. El libro de la zarzuela. Barcelona: Daimon, 1982.
  • Casares, E.; Díaz, R.; Galbis, V. Diccionario de la música valenciana. Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales / Institut Valencià de la Música, 2006.

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x