Logo Institut del Teatre

El Museu de les Arts Escèniques incorpora el fons íntegre de la companyia de dansa Gelabert-Azzopardi

Comparteix

18.5.2022

Lydia Azzopardi i Cesc Gelabert, a la reserva del MAE, amb un dels vestits de la companyia

La companyia de dansa Gelabert-Azzopardi ha donat íntegrament el fons documental, d’indumentària i una selecció del fons escenogràfic de la companyia al Museu de les Arts Escèniques (MAE) de l’Institut del Teatre.

El fons està format per documentació relacionada amb les 164 coreografies de la companyia: unes 200 peces de vestuari, 400 reportatges fotogràfics, un miler de programes de mà, més de 200 cartells, així com articles de premsa, projectes coreogràfics, premis, figurins, vídeos, músiques i objectes utilitzats en les escenografies de cinc espectacles de la companyia. A més del fons de la companyia, Cesc Gelabert i Lydia Azzopardi també han cedit al MAE documents i materials de la seva trajectòria artística abans d’unir-se professionalment.

De fet, Gelabert-Azzopardi ja va cedir al MAE l’any 2013 les peces de vestuari i complements de la companyia, la majoria dissenyats per Lydia Azzopardi, però també per artistes reconeguts com Frederic Amat, Ramon Ramis o Leslie Languish. A aquesta primera donació s’hi va afegir fa uns mesos la cessió de la col·lecció de programes, fotografies i altres documents audiovisuals, així com algunes escenografies de la companyia.

La donació s’ha formalitzat aquest dimecres 18 de maig a la seu de l’Institut del Teatre, coincidint amb el Dia Internacional dels Museus i amb el darrer dia en què es pot visitar la instal·lació de l’espectacle Preludis, un solo de Cesc Gelabert estrenat l’any 2002 amb una escenografia de Frederic Amat, que ha passat a formar part del fons del MAE.

«Volíem que estigués tot el material de la companyia junt», ha assegurat Cesc Gelabert sobre la donació. Cal «sumar en el present per tenir memòria en el futur», ha afegit, tot subratllant la «necessitat de tenir memòria en tant que les arts escèniques són efímeres i cal preservar-les i catalogar-les per poder-les estudiar o comparar». Per la seva banda, Lydia Azzopardi ha destacat la importància que tot el llegat artístic de la companyia «sigui apreciat, respectat i estigui ben cuidat», amb l’esperança que se li doni «una altra ànima» i que pugui servir d’inspiració a d’altres persones.

En aquest sentit, tant Gelabert com Azzopardi han reclamat un espai d’exhibició pel Museu de les Arts Escèniques que permeti la visibilització del fons de la companyia, però també de la gran quantitat de documents i materials de les arts en viu de que disposa el MAE.

En relació a la seu d’un nou MAE, la directora general de l’Institut del Teatre, Sílvia Ferrando, ha afirmat que «és un tema de país que només es podrà aconseguir amb voluntat política» i que actualment hi ha diferents plantejaments sobre la taula de Diputació de Barcelona que caldria consensuar amb l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat.

Per la seva banda, la directora del MAE, Anna Valls, ha anunciat l’ampliació de l’Escena Digital (base de dades del museu) en un futur proper per tal de convertir-lo en l’Escena Digital de Catalunya, una plataforma virtual que integrarà la documentació escènica de les entitats catalanes que s’hi vulguin sumar. Aquest fet, junt amb la previsió d’incorporar properament al museu el llegat d’altres grans companyies artístiques del país com Comediants, evidencien la riquesa del fons i la imperiosa necessitat d’espai.

El fons Gelabert-Azzopardi és fonamental per a l’estudi de la història de la dansa a Catalunya, i complementa col·leccions de dansa del MAE com l’arxiu fotogràfic de Josep Aznar o els fons de Consol Villaubí, Rosa Garcia i Enrique Burgos, Joan Tena, Pauleta Pàmies, Ramon Solé, Aurora Pons i Marta Munsó, entre altres.

Bona part del fons de Gelabert-Azzopardi ja es pot consultar al web del MAE. Així, ja es poden veure totes les peces de vestuari i s’està treballant en la digitalització dels programes i l’arxiu fotogràfic.

Gelabert-Azzopardi, referent de la dansa catalana contemporània

La companyia de dansa de Cesc Gelabert i Lydia Azzopardi, fundada pels dos artistes l’any 1985, ha tingut un paper fonamental en la dansa catalana contemporània.

Tant Gelabert com Azzopardi van engegar les seves carreres per separat fins que l’any 1980 van començar a col·laborar a la Fàbrica. Cinc anys després van presentar la seva primera producció junts de la trentena que han acabat creant sota el paraigües de la companyia. En la seva trajectòria destaca haver estat companyia associada al Teatre Lliure entre 1987 i 2003, i resident, entre 2003 i 2012, així com co-resident del Hebbel Theater de Berlí de de 1988 fins al 2013.

Entre els reconeixements rebuts cal citar el Premi Nacional de Dansa de Catalunya, el Premi Ciutat de Barcelona, la Medalla d’Or al mèrit en Belles Arts o el Nacional de Dansa que atorga el Ministeri de Cultura, entre d’altres.

Podeu consultar el fons donat pel MAE a la página web: Escena Digital


Continguts relacionats

  • Roda de premsa de presentació del fons Gelabert-Azzopardi

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x