Logo Institut del Teatre

Postgrau en Arts Escèniques i Acció Social

Comparteix

DATES:  Del 18 d'octubre de 2019 al 13 de juny de 2020

INSCRIPCIONS: De l'1 de juliol al 18 de setembre de 2019

MATRÍCULA: 25 de setembre de 2019


Dades bàsiques del curs

(Cliqueu sobre els títols per anar a la informació)

1- A qui s’adreçaportada accio social
2- Sortides professionals
3- Estructura
4- Calendari
5- Horaris
6- Direcció i coordinació
7- Programa
8- Títol
9- Preu
10- Inscripció
11- Matriculació
12- Places
13- Procés de selecció
14- Organització i lloc d’impartició
15- Consultes generals

1. A qui s’adreça: Educadors/es socials; mestres d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat; professors/es de teatre, dansa i música; mestres d’educació especial; graduats en antropologia social i cultural, sociologia, ciències polítiques i humanitats; llicenciats; diplomats; altres titulacions superiors; monitors; treballadors i integradors socials; i, en general, tota persona interessada en les arts escèniques com a mitjà d’empoderament i transformació personal i de grup.

2. Sortides professionals: Pedagogia en centres d’ensenyament públics i/o privats, d’infantil, primària i secundària, centres cívics, de lleure, terapèutics, serveis d'atenció social, centres d’infants, adolescents i joves, centres penitenciaris, residències de persones grans i associacions veïnals.

3. Estructura: 7mòduls (vegeu programació). Total hores: 150 hores de treball presencial i 225 de treball autònom. Total crèdits: 15 ECTS

4. Calendari: Del 18 d'octubre de 2019 al 13 de juny de 2020. Vegeu calendari de sessions

5. Horaris: En caps de setmana. Divendres de 17:00 a 22:00 i dissabtes de 10:00 a 20:00

6. Direcció i coordinació: Ester BonalRaimon Àvila

7. Programa: Detallat més avall

8. Títol: Postgrau de títol propi per l’Institut del Teatre

9. Preu: 1.350,00 € + 17 € d'assegurança. Descompte del 20% per a graduats de l'IT i del 25% per a estudiants de l'IT

10. Inscripció: De l'1 de juliol al 18 de setembre de 2019. RESULTATS PROCÉS SELECTIU

11. Matriculació: 25 de setembre de 2019

12. Places: 24

13. Procés de selecció: En el procés de selecció es tindrà en compte: 

  • Formació en arts escèniques
  • Formació en acció social
  • Experiència professional en arts escèniques
  • Experiència professional en acció social
  • Carta de motivació

14. Organització i lloc d’impartició: Institut del Teatre-Seu de Barcelona

15. Consultes generals: formaciocontinuada@institutdelteatre.cat


 

Presentació 

Per al curs 2019-2020 l’Institut del Teatre i l’ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya) presenten, conjuntament amb Xamfrà, la 3a edició del Postgrau en Arts Escèniques i Acció Social, dirigit als graduats i professionals de l’àmbit de les ciències socials, de l’educació i de les arts escèniques i, en general, qualsevol persona interessada en les arts escèniques com a mitjà d'empoderament personal.

El postgrau capacita per a intervenir com a creadors, ajudants, promotors, productors, programadors, avaluadors o generadors de projectes d’arts escèniques aplicades a la comunitat en múltiples àmbits pedagògics i socials.

Context

En els últims anys són cada vegada més freqüents els projectes i actuacions socials i comunitaris que recorren a les arts escèniques per aconseguir millorar el seu impacte. Les propostes escèniques que es generen en contextos socials pateixen, però, sovint, de baixa qualitat artística, o bé han estat una còpia dels estàndards culturals més comercials sense comptar amb professionals que tinguin la possibilitat d'explorar altres expressions culturals i artístiques de major rellevància. És, doncs, summament important que els propis artistes que iniciïn el seu treball vinculant-se a aquests contextos hagin reflexionat i s'hagin enfrontat a les principals preguntes sobre la qüestió ètica: la relació de poder que existeix entre l'artista i el grup i viceversa, perquè aquestes propostes no acabin reproduint els mateixos mecanismes que van generar el problema social, i no arribin a ser contraproduents.

Docents

El postgrau té un quadre de professionals suficientment ampli i variat per poder tutoritzar adequadament projectes enquadrats en les arts escèniques aplicades i una àmplia possibilitat d’aplicació de projectes en contextos comunitaris reals en el territori.

  • Héctor Alonso, doctor en sociologia i educador de carrer.
  • Mireia Asensio, antropòloga social, educadora i especialista en arts escèniques aplicades en contextos educatius i comunitaris. Blog a l'enllaç
  • Josep Maria Aragay, integrador Social, Educador Social i Musicoterapeuta.
  • Marta Casas, antropòloga especialitzada en educació intercultural i en gestió de la diversitat i la convivència, professora a secundària i coordinadora d'El Teler de Música.
  • Antonio Centeno, actor i director, membre fundador de l'Oficina de Vida Independent (OVI) de Barcelona.
  • Jordi Cortés, ballarí, coreògraf i professor a la companyia Liant la Troca amb persones amb diversitat.
  • Carles Fernández Giua, director de la companyia La Conquesta del Pol Sud.
  • Eva Garcia, entitat comuArt, art sense límits. Comissaria d’ART I PART, programa de creació artística comunitària de l’Ajuntament de Barcelona.
  • Pepelú Guardiola, actor, director i professor del departament d’interpretació de l’Institut del Teatre de Barcelona.
  • Michael Harram, actor i cantant de rap del grup La Llama
  • Judith Jacovkis, doctora en sociologia per la UAB i membre del grup de recerca en Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS-UAB).
  • David Martínez, cofundador i director de l'Associació Cultural La Nave Va (Teatre i transformació); actor i pedagog.
  • Nan Mercader, professor de percussió i música moderna.
  • Alejandro Montes, graduat en Sociologia per la UAB  i membre del grup de recerca en Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS-UAB).
  • Laia Pedrol, cantaire, directora, solista i coordinadora de diversos projectes. Membre del col·lectiu Cor de carxofa i activa glossadora.
  • Queralt Prats, estudis Superiors de música al Birmingham Conservatoire (UCE), fundadora i directora d’ARTransforma.
  • Òscar Rando, expert en disseny i gestió de projectes, especialment de projectes per ONL’s Motivació. Director de GATS (Grups Associats per al Treball Social, Cultural, Comunitari i Ambiental) i fundador i organitzador del Festival Esperenzah.
  • Angie Rosales, actriu especialitzada en clown i fundadora de l’Associació Pallapupas.
  • Didier Ruiz, actor i director de La compagnie des Hommes.
  • Anna Sabaté, actriu, directora, formadora i coach. Directora de Teatre i consciència.
  • Laia Serra, doctora en pedagogia de l'Instrument per l'ESMUC i directora de Comusitària, organització dedicada al Desenvolupament Cultural Comunitari.
  • Santi Serratosa, percussionista corporal i director de la SSM BigHand.
  • Eugenio Szwarcer, escenògraf i dissenyador de vídeo.
  • Raúl Vaimberg, metge psiquiatra i doctor en psicologia per la UB, director de GRUP Formació.

Objectius

  • Saber analitzar contextos comunitaris d'exclusió -o lligats a col·lectius desfavorits- i ser capaç de definir propostes d’intervenció amb arts escèniques,  viables i coherents amb els objectius establerts.
  • Conèixer les tècniques d'interpretació en música, teatre i dansa necessàries per dirigir grups i intèrprets en un procés de creació escènica
  • Experimentar l’aplicació de les arts escèniques en contextos comunitaris com a mitjà de comunicació, integració i empoderament personal i de grup.

Pla d'estudis

El postgrau proposa una formació sobre uns continguts i perfils professionals especialment desatesos en el context espanyol com poden ser: l'adaptació de tècniques escèniques al treball amb col·lectius amb necessitats específiques; el desenvolupament de projectes artístics en contextos de dificultat social o rígidament institucionalitzats; la gestió i producció cultural d'aquests projectes i companyies en relació amb la seva exhibició escènica; el paper de l'artista com a acompanyant dels processos de creació propis dels grups.

El seu pla d'estudis configura un marc formatiu global per endinsar-se, amb garanties de qualitat i rigor, en la pràctica de les arts escèniques aplicades, especialment en els àmbits de la música, la dansa i el teatre.

El postgrau conclou amb un projecte final en el qual l'estudiant ha d'aplicar els mètodes i les eines adquirides per elaborar un projecte original en funció de la seva pròpia trajectòria i interessos.

PROGRAMA

Mòdul Eines d'arts escèniques
Objectius: experimentar i conèixer la dansa, la música i el teatre com a eines d’integració social i empoderament.
Bloc de Dansa
Docent: Jordi Cortés
Bloc de Música
Docent: Santi Serratosa, Nan Mercadé i altres 
Bloc de Teatre
Docents: Didier Ruiz i Anna Sabaté

Mòdul Pràctica de creació i escenificació
Objectius: Descobrir les lògiques de l’art escènic comunitari a través d’un procés de creació escènica grupal. Sensibilitzar a l’ús de l’espai escènic i l’atmosfera visual i plàstica.
Docents: Carles Fernández Giua i Eugenio Szwarcer

Mòdul Mirades, societat, comunitat
Objectius: Analitzar críticament els supòsits subjacents en els discursos i pràctiques relacionats amb la diversitat i la intervenció sociocomunitària, així com observar els condicionants i els efectes de les percepcions socials.Establir un marc conceptual per a la gestió de la diversitat: factors de diversitat, processos migratoris, complexitat social...Establir pautes d’anàlisi dels contextos concrets per a la intervenció socioeducativa.Conèixer els principis del Treball educatiu en xarxa.Conèixer els fonaments de les desigualtats educatives.Poder-los aplicar en un projecte interdisciplinar. Entendre les relacions entre desigualtats socials i educatives, tot aprenent a reconèixer els seus mecanismes explicatius.
Bloc de Mirades
Docent: Marta Casas 
Bloc de Societat i comunitat
Docents: Alejandro Montes i Judith Jacovkis

Mòdul Dinàmica i psicoteràpia de grup
Objectius:  Conèixer el Grup i el Psicodrama com a metodologies de treball quan s’utilitzen tècniques d’acció en el marc d’intervencions amb persones en risc d’exclusió social, agressivitat, violència i vulnerabilitat psíquica. 
Docent: Raül Vaimberg

Mòdul Models d’arts escèniques i acció social
Objectius: Conèixer l’experiència de 8 models d’acció social emblemàtics de la mà dels seus líders
Josep Maria Aragay: Basket Beat
Laia Serra: Comusitària
Héctor Alonso: Espacio mestizo
David Martínez: La Nave Va
Pendent: Projectes PAEAS
Antonio Centeno: Trèvols de 4 fulles
Queralt Prats: ARTransforma
Angie Rosales: Pallapupas
Eva Garcia: ComuArt
Pendent: Xamfrà

Mòdul Disseny, producció i avaluació de projectes
Objectius: proporcionar eines per estructurar i desenvolupar un projecte d'intervenció social de llarg abast amb diferents orientacions, i analitzar i reflexionar sobre projectes existents.
Docents: Mireia Asensio i Òscar Rando

Mòdul Projectes
Objectius: L’objectiu fonamental del projecte de postgrau és dotar l’alumne de la capacitat de pensar i dissenyar una proposta real d’intervenció des de les arts escèniques, per a l’acció social.
Tutors: Héctor Alonso, David Martínez, Pepelú Guardiola, Mireia Asensio

L’Institut del Teatre es reserva el dret de suspendre el curs si no s’arriba al mínim establert d’alumnes matriculats, així com de substituir algun professor i les seves dates si fos necessari,  per causes alienes al centre.

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
mae.it@institutdelteatre.cat

 

Carregant...
x