Logo Institut del Teatre

Teoria escènica, d'Adrià Gual

Edició a cura de Carles Batlle i Enric Gallén
Institut del Teatre i Punctum, 2016

Galeria d'imatges a cura d'Anna Solanilla
Imatges procedents del Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques (MAE) de l'Institut del Teatre

 

Per complementar el recull de textos teòrics d'Adrià Gual s'ha cregut interessant acompanyar la paraula escrita amb un grup de documents visuals elaborats per ell mateix.

Portada Adrià Gual

La majoria d'imatges que podreu visualitzar en aquesta galeria conformen, amb els textos, una mateixa unitat de pensament. Adrià Gual ideava i reflexionava paral·lelament amb la paraula i amb la imatge. Per aquest motiu, s'ha considerat oportú complementar el recull de textos amb il·lustracions escenogràfiques (esbossos concebuts, des de la mirada de l'artista plàstic i escenògraf, a manera de discurs alternatiu sobre les obres).

Cal tenir en compte tres aspectes bàsics per comprendre la concepció escenogràfica moderna d'Adrià Gual: la influència i el coneixement de l'obra i les teories de Richard Wagner, el pes dels teatres naturalista i simbolista europeus i, finalment, la renovació cultural i social (i per tant també artística) del Modernisme català. En aquest context, Gual desenvolupa les seves primeres i més transgressores teories de l'escena moderna.

Les imatges estan organitzades per conjunts coherents amb l'estructuració de la publicació:

  • Escolteu [fragments, La mar brama, 1894]
  • «Sobre l'acte primer», «Notes per al segon acte» i «Advertències per l'acte tercer» [fragments, Morts en vida, 1894]
  • «Teoria escènica», «Notes lleugeres per als actors i l'escena: la interpretació i l'escena» [Nocturn. Andante. Morat, 1896]
    • De la interpretació [fragments, Blancaflor, 1897]
  • «Pròleg», «Escena» i «De la interpretació» [fragments, Silenci, 1897]
  • El teatre modern: innovador? [fragments, c. 1898–1899] - Interior, 1899
  • Teatre Íntim. Direcció: Adrià Gual. Per als no professionals (actrius, actors, autors i auxiliars en general) [fragments, 1899] - Ifigènia a Tàurida, 1898
  • El Teatre Popular. Plan-estudi llegit en l'Associació Popular Regionalista, la nit del 2–4–1901 [fragments, 1901] - Camí d'Orient, 1902
  • La moral en el teatre [fragments, 1904] - Misteri de dolor, 1902
  • A propòsit dels Ballets russos. Impressions [1917] - Simfonia d'un dia serè, 1922
  • Escenografies. Escenografia catalana (I) [1922] - Tristany i Isolda, 1920, i Parsifal, 1932
Veure La mar brama, 1894

La mar brama, 1894

Veure Nocturn. Andante. Morat, 1896

Nocturn. Andante. Morat, 1896

Veure Parsifal, 1932

Parsifal, 1932

Veure Interior, 1899

Interior, 1899

Veure Blancaflor, 1897

Blancaflor, 1897

Veure Ifigènia a Tàurida, 1898

Ifigènia a Tàurida, 1898

Veure Morts en vida, 1894

Morts en vida, 1894

Veure Camí d’Orient, 1902

Camí d’Orient, 1902

Veure Misteri de dolor, 1902

Misteri de dolor, 1902

Veure Tristany i Isolda, 1920

Tristany i Isolda, 1920

Veure Simfonia d’un dia serè, 1922

Simfonia d’un dia serè, 1922

Veure Silenci, 1897

Silenci, 1897

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat