Logo Institut del Teatre

Es publica el primer volum de la Història de les arts escèniques catalanes, dedicat al teatre medieval

5.11.2017

Primer volum PRAEC

La teatralitat medieval i la seva pervivència, de Francesc Massip i Lenke Kovács, éel primer volum de la Història de les arts escèniques catalanes (HAEC), un projecte que publiquen amb coedició lInstitut del Teatre i Edicions de la Universitat de Barcelona, i que inclourà cinc volums dedicats a analitzar tots els àmbits relacionats amb la realitat escènica dels Països Catalans. La presentació del primer volum, que tindrà lloc el dijous 9 de novembre, a les 18 h, al Teatre Estudi de lInstitut del Teatre de Barcelona, suposa la culminació dun treball que des de lInstitut del Teatre es va plantejar fa tres dècades davant la necessitat de fer una història del teatre català que abastés totes les formes despectacle, amb una atenció especial a aquelles en què el text no n’és la base.

En el mateix acte també es presentarà l’Enciclopèdia de les arts escèniques catalanes (EAEC), una plataforma en línia que neix amb la voluntat de recollir a través d’entrades monogràfiques la realitat escènica històrica i contemporània en totes les seves manifestacions i territoris. Tant els volums de la Història com l’Enciclopèdia de les arts escèniques són iniciatives emmarcades dins del Projecte de Recerca de les Arts Escèniques Catalanes (PRAEC), desenvolupat per l’Institut del Teatre, en col·laboració amb la Xarxa Vives d’Universitats i l’Institut d’Estudis Catalans.

D’altra banda, durant la sessió es farà també la presentació de la lectura dramatitzada de La farsa d’en Cornei, peça anònima en vers, de la segona meitat del segle XVI i de caràcter còmic, recollida i editada per Josep Romeu l’any 1962. L’obra, dirigida pel dramaturg i professor de l’Institut del Teatre, Albert Mestres, i interpretada per Ferran Echegaray, Jordi Font i Carlos Gallardo, s’estrena en primícia, ja que mai no ha estat representada.   

En l’acte intervindran Magda Puyo, directora de l’Institut del Teatre; Juanjo Puigcorbé, diputat delegat de Cultura de la Diputació de Barcelona; Salvador García Fortes, vicerector d’Arts, Cultura i Patrimoni de la UB; Carles Batlle, director de Serveis Culturals de l’Institut del Teatre i director del PRAEC; Guillem-Jordi Graells, exdirector del PRAEC (que parlarà també en nom de Jordi Coca, impulsor del projecte PRAEC); Meritxell Anton, directora d’Edicions de la UB, i els autors del llibre, Francesc Massip i Lenke Kovács.

Tradició escènica ben arrelada

Aquest primer volum de la Història de les arts escèniques catalanes, La teatralitat medieval i la seva pervivència, de Francesc Massip i Lenke Kovács, escrit amb la col·laboració de Jesús Carruesco, Montserrat Reig, Agustí Ros i Vilanova i Josep Lluís Sirera ofereix un recorregut per l’antic mapa teatral català i evidencia que tot el territori lingüístic comparteix una tradició de pràctiques escèniques molt arrelada, amb una forta cohesió interna, que es va desenvolupar en consonància amb els corrents teatrals europeus de l’època.

En l’àmbit de la festa i de la cultura popular es succeeixen fins als nostres dies models i tècniques d’origen medieval amb una gran varietat de pervivències, algunes de les quals són úniques a Europa, com la Sibil·la de Mallorca, la Dansa de la Mort de Verges, la Patum de Berga, els balls parlats de les comarques tarragonines, la Moma del Corpus de València i, molt especialment, la Festa o Misteri d’Elx.

El volum proposa una nova manera d’emprendre la historiografia del teatre català. Així, s’estudia el fenomen escènic des de quatre angles: es traça el marc històric general per a cadascun dels períodes en què s’ha subdividit el volum; es fa una contextualització historicocultural i política de l’espectacle del període; s’analitza l’organització del món espectacular i, per últim, es presenten les modalitats i les formes espectaculars de l’època. En general, els cinc volums de la HAEC defugiran de l’enfocament que tendeix a considerar la literatura dramàtica com a eix de la història del teatre, per tenir en compte, a més d’autors i obres, la realitat escènica, la producció, l’exhibició, la comunicació i el consum en cada època. El proper títol que es publicarà serà Del naixement del teatre modern al preromanticisme (segles XVI-XVIII), d’Albert Rossichi Gabriel Sansano.

Un procés iniciat fa 30 anys

El primer volum de la Història de les arts escèniques catalanes culmina un procés iniciat fa més de tres dècades quan la direcció de l’Institut del Teatre, encapçalada per Josep Montanyès, es va plantejar la necessitat de fer una història del teatre català amb una nova concepció que superés l’enfocament habitual partint de la literatura dramàtica per tal d’abraçar totes les formes d’espectacle. A finals dels anys vuitanta del segle passat —i essent director general de l’Institut del Teatre Jordi Coca— es va configurar un primer índex dels volums que havien de desenvolupar una història de les arts escèniques dels Països Catalans d’àmplia visió, així com les recerques publicades i les que estaven en procés d’edició. Per diverses raons, el projecte, com el de l’enciclopèdia, va quedar arraconat a partir del curs 1992-1993 i dues dècades després, en els treballs preparatoris de la celebració del centenari de l’Institut del Teatre, es va reprendre com una de les fites cabdals de la commemoració. Amb l’impuls d’un nou equip coordinador liderat per la direcció encapçalada per Magda Puyo, Carles Batlle i Albert Mestres, i gràcies també a la implicació de la Universitat de Barcelona, la HAEC veu avui la llum en el format tradicional de paper (més endavant, estarà disponible a la xarxa).

Un apunt sobre els autors

Francesc Massip és Catedràtic d’Història del Teatre Català a la Universitat Rovira i Virgili, autor d’una trentena de llibres i centenars d'articles en les principals llengües d'Europa i Amèrica, particularment sobre el teatre i la dansa medievals i del Renaixement, així com aspectes vinculats al teatre popular i les tradicions folklòriques. A destacar La Festa d’Elx (1991), El Teatro Medieval (1992), La ilusión de Ícaro (1997), A cos de rei (2010) o Those Dark Ages Revisited (2014).

Lenke Kovács és doctora en Filologia Catalana per la Universitat Rovira i Virgili amb l'edició crítica de les consuetes mallorquines de la Passió de Crist (ms. 1139, Biblioteca de Catalunya) (2013), ha escrit articles i ressenyes en diferents llengües europees sobre el teatre a l'època medieval i moderna. Actualment imparteix docència a la Universitat de les Illes Balears i porta la Secretaria General de la Société Internationale pour l'étude du Théâtre Médiéval.


SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat