Logo Institut del Teatre

Seminari de Teatre de l'Oprimit

Dates: 3-10 juliol 2017
Hores lectives: 24 

 

 CURS TANCAT

 

 


 

Informació bàsica del curs

 

(Cliqueu a sobre els títols per anar a la informació)

1- A qui s’adreça:Seminari Teatre de l´Oprimit
2- Docents/professionals:
3- Programa:
4- Tipus de curs:
5- Dates:
6- Total hores:
7- Horari: 
8- Modalitat:
9- Lloc d’impartició:
10- Preu:
11- Descomptes:
12- Terminis d’inscripció:
13- Matrícula:
14- Places:
15- Procés de selecció:
16- Consultes generals Estudis de Postgrau Institut del Teatre:

 


 

1. A qui s’adreça:
A tots aquells professionals interessats en poder utilitzar el teatre com a eina per afrontar els conflictes. Es tracta d’un mètode que pot aportar grans beneficis en els camps de la salut, el treball comunitari i l'educació

2. Docents/professionals: Andreu Carandell Gottschewsky

3. Programa:  Es treballen les tècniques del Teatre de l'Oprimit, s’ensenyen les seves diferents metodologies utilitzant un sistema programat d’exercicis. En el Teatre de l'Oprimit hi conflueixen diversos àmbits de creació que s’ajudarà a desenvolupar: la invenció del model, és a dir de la història que es vol explicar; la direcció de l'espectacle; la confecció del vestuari i l'escenografia; la construcció de ninots i màscares i la creació de músiques i coreografies.

4. Tipus de curs: d'especialització. Certificat per l'Institut del Teatre amb més d'un 80% d'assistència

5. Dates: CURS TANCAT

6. Total hores: 24 (classes: 20 h, sessió de Teatre Fòrum: 4 h)

7. Horari:  de 10:00 a 14:00 h (classes) i de 17:00 a 21:00 (sessió teatre Fòrum)

8. Modalitat: presencial

9. Lloc d’impartició: Institut del Teatre (Seu de Barcelona), aula P2D1 (classes) i espai Scanner (Teatre Fòrum)

10. Preu: 240 € + 7 € assegurança alumnes externs a l'Institut del Teatre

11. Descomptes: 20% graduats de l’Institut del Teatre

12.Terminis d’inscripció: CURS TANCAT

13. Matrícula: CURS TANCAT

14. Places: 20

15. Procés de selecció: segons ordre d’inscripció

16. Consultes generals Estudis de Postgrau Institut del Teatre: formaciocontinuada@institutdelteatre.cat  (Tel. 93 227 39 16)

 


O ser torna-se humano quando descobre o teatro. Augusto Boal

Sobre el Teatre de l'Oprimit

Com diu el dramaturg brasiler Augusto Boal, "l'acte de transformar és transformador", perquè en l'esforç d'integració amb els altres ens integrem nosaltres mateixos, ens reconeixem en l'altre, aprenem a comunicar-nos i a respectar les diferències. En definitiva, el Teatre de l'Oprimit  és un instrument per a descobrir-nos a nosaltres mateixos i als altres.

El Teatre de l'Oprimit és un teatre per a actors i no actors. La seva pràctica no ha cessat de propiciar la comunicació i la creativitat de les persones, enderrocant el monopoli de l'art i la reflexió de les elits i portant aquests valors a la gran majoria. Un desenvolupament que s'emmarca dins la filosofia del retrobament entre teatre i societat, on tant l'un com l'altre es nodreixen i beneficien. 

El Teatre de l'Oprimit és utilitzat a més de seixanta països del món en tots els àmbits humanístics i socials: educació, política, psicologia, psicoteràpia, treball social i comunitari, alfabetització, salut pública, art... S'utilitza a presons, hospitals, sindicats, empreses...

El composen diverses formes o tècniques: El Teatre Simultani, El Teatre Fòrum, El Teatre Imatge, El Teatre Invisible, El Teatre Journal, el Teatre Legislatiu, el Teatre de l'Arc de Sant Martí del Desig... i està destinat a actors i professors de teatre; assistents socials i educadors; mestres i alumnes; col·lectius d’immigrants, de dones, de veïns...

Orígens

Paolo Freire, és el creador de la "Pedagogia de l'Oprimit" -de qui el Teatre de l'Oprimit n'agafa el nom- i referència obligada pel que fa a l'alfabetització, qui va insistir una i una altra vegada que calia tenir en compte que "les tècniques són per a les persones i no les persones per a les tècniques". D'altra banda, aquest teatre s'inspira en la maièutica socràtica, procediment que consisteix a ajudar que una persona exposi concepcions latents a la seva ment a través de preguntes i sense que se li proposin o imposin conceptes preexistents. Es tracta que els participants aprenguin quins són els continguts que realment interessen a ell mateix i al col·lectiu. El facilitador és, com el seu nom indica, només un mediador, un transmissor de l'eina de treball, ja que finalment és el participant qui ha de proposar tant els continguts com la forma de presentar-los, qui es va convertint progressivament en dinamitzador i avaluador dels altres i de si mateix. 

Destinataris del seminari

Per bé que el Teatre de l'Oprimit és un teatre per a actors i no actors, l'interès específic per a estudiants de teatre i actors professionals és remarcable. En primer lloc, perquè és un teatre especialment adient per a fomentar la cohesió, la comunicació i la creativitat del grup, qüestions cabdals per al treball teatral. A més, aporta un ventall molt ampli sobre les possibles aplicacions del teatre com a eina molt poderosa en el terreny de la salut, el treball comunitari i l'educació, així com de transformació social i terapèutica.
Al Teatre de l'Oprimit tothom treballa en tots els àmbits de la creació: la invenció del model, és a dir de la història que es vol explicar; la direcció del l'espectacle; la confecció del vestuari i de l'escenografia, molt sovint feta amb objectes de reciclatge; la construcció de ninots i màscares i la creació de músiques i coreografies.
Les tècniques del Teatre de l'Oprimit serveixen també com a tècniques d'assaig de textos ja escrits, perquè ajuden a la comprensió de personatges i conflictes. En són un exemple les tècniques de l'Arc de Sant Martí del Desig que va utilitzar Boal per a l'assaig de Hamlet amb la Royal Shakespeare Company.
Per últim, el Teatre Fòrum es fa generalment amb models inventats pels participants, però es pot fer també amb un text, sempre i quan hi hagi una forta implicació amb aquest. En aquest curs es combinen les tècniques del Teatre de l'Oprimit amb altres tècniques properes, com el psicodrama i el Playback Theater. 

Objectius

  • Introduir en la pràctica del Teatre de l'Oprimit i en les seves possibles aplicacions.
  • Conèixer les diferents formes del Teatre de l'Oprimit: Teatre Fòrum, Teatre Imatge, Teatre Invisible, Teatre Journal...
  • Formar multiplicadors socials de les tècniques del Teatre de l'Oprimit que puguin transmetre a les seves respectives àrees el teatre com a eina de transformació i conscienciació social.
  • Despertar la comunicació i la creativitat a través d'uns exercicis programats.
  • Sensibilitzar l'actor i l'aficionat en la necessitat d'un retrobament i enriquiment recíproc entre teatre i societat.
  • Desenvolupar estratègies per a la creació col•lectiva i aprendre diferents dinàmiques per a la creació d'una peça o model de Teatre Fòrum.
  • Sensibilitzar en el treball interdisciplinari amb altres col•lectius.
  • Aprendre a fer de Kuringa o Jocker, l'intermediari entre l'escenari i el públic.
  • Sensibilitzar en l'intercanvi constructiu i no impositiu dels coneixements, conscienciant els participants sobre el potencial de la diversitat d'idees i opinions.
  • Buscar camins per a actualitzar les idees de Boal, per no repetir-les ritualment, i descobrir algunes de les variants que ha donat aquest teatre.


Docent
Andreu Carandell Gottschewsky (Barcelona 1965) Llicenciat en Filologia Germànica i en Art Dramàtic. Actor, ballarí, director, dramaturg i traductor. Com a actor, ha intervingut en diverses sèries de TV3 i en nombrosos muntatges teatrals (entre els més recents, Ronda de Mort a Sinera, de Salvador Espriu (2002), i Això és una cadira, de Caryl Churchill (2004). Ha ballat les coreografies El amor brujo, de Manuel de Falla (1987), Palos flamencos, de Paco Romero (1988), i Le ciel est noir, de Grup Heura (1986). A més de les seves obres Turruquena (1998), Peça per a persones (2000) i A-dicció (2005), ha dirigit La petita bufa, amb llibret d’Albert Mestres i música de Jordi Rossinyol (1995). Entre les seves traduccions, destaquen tant textos teatrals (Odön von Horvath, Stafan Goethe, Thomas Bernhardt, Bernhard Minetti) com estudis teòrics.

Impartició
A l'Institut del Teatre de Barcelona (Pl. Margarida Xirgu, s/n)

Seminari intensiu de 24 hores lectives: 20 hores de classe en cinc sessions de quatres hores diàries de dilluns a divendres, de 10 a 14h i quatre hores de sessió de Teatre fòrum el 10 de juliol de 2017 de 17h a 21h 

Preu
240 € + 7 € assegurança alumnes externs a l'Institut del Teatre
Graduats de l’Institut del Teatre: 20% de descompte.

 




SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat