Logo Institut del Teatre

Recerca històrica sobre Teatre Independent

El projecte interinstitucional sobre el Teatre Independent és un treball de recerca històrica i documental sobre el Teatre Independent a l’Estat Espanyol entre els anys 1962 i el 1980.

Hi varen intervenir el Museo Nacional - Centro de Arte Reina Sofía de Madrid, el Centro de Documentación Teatral (CDT) de l’INAEM, el Centro de Documentación de la Junta de Andalucía i l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona a través de Serveis Culturals, el Museu de les Arts Escèniques, MAE i el Museo Nacional del Teatro - Museo de Almagro.

Aquest projecte tingué tres anys de duració (2015 - 2017) i, a banda de rescatar fons documentals i realitzar entrevistes testimonials, es va obrir al públic mitjançant una exposició al Reina Sofía, cicles de conferències a Madrid, Barcelona i Sevilla, i la creació d’un web en castellà, català, gallec, basc i anglès per a la recerca i alhora per a la consulta oberta als ciutadans.

Del 19 al 21 d'octubre de 2016, l'Institut del Teatre va acollir, la segona edició del seminari, del qual podeu consultar el programa i visionar vídeos de les conferències i taules rodones de les jornades i de les entrevistes que es van realitzar a diversos professionals que van formar part d'aquest moviment cultural i escènic. 

El primer seminari va tenir lloc del 19 al 27 de novembre de 2015 al Museo Nacional - Centro de Arte Reina Sofía. Podeu obtenir més informació sobre el primer seminari consultant el programa o visitant aquest enllaç. Així mateix, també teniu accés al recull de premsa.

 

Tot seguit pots consultar els vídeos de les Jornades 2016 sobre Teatre Independent a l'Institut del Teatre [Vídeos en castellano aquí]

Inauguració de les jornades

Juanjo Puigcorbé, diputat delegat de Cultura, Diputació de Barcelona

Magda Puyo, Directora General de l'Institut del Teatre

Presentació del projecte d’investigació i difusió “El teatre independent a Espanya: 1962-1980”

Mercè Saumell, Institut del Teatre

Natalia Álvarez, Centro de Arte - Museo Nacional Reina Sofía 

Julio Huélamo, Centro de Documentación Teatral 

Maria Jesus Bajo, Centro de Documentación de las Artes Escenicas de Andalucía 

Conferència inaugural: Context del teatre independent a Catalunya, a càrrec de Mercè Saumell

Aproximació als inicis i consolidació del teatre independent a Catalunya. Especial atenció a les aportacions metodològiques, organitzatives i estètiques en aquest període i que van suposar una radical renovació del teatre català. Un teatre audaç, còmplice amb el públic, en un context polític de canvi.

Torn de preguntes  

Conferència: Mori el Merma, procés de creació, a càrrec de Joan Baixas  

Perspectives sobre Mori el Merma, un espectacle de 1977 de la companyia Teatre de la Claca, dirigida per Joan Baixas i Teresa Calafell. Joan Miró va ser el responsable del disseny escenogràfic i dels personatges que van ser fabricats en tela, goma escuma i pintats pel seu compte. Baixas rememora el procés costat de valuosos documents audiovisuals del moment.

Torn de preguntes

Taula Rodona: La memòria del teatre independent, Centres de Documentació, Arxius i Museus

Estat de la qüestió de la documentació sobre aquest període en els principals centres institucionals espanyols. Principals col·leccions d'arxiu i museístiques existents, fons fotogràfics, arxius personals, materials audiovisuals, etc. Projectes de futur per a la preservació i difusió d'aquest patrimoni.

Anna Valls, Directora del Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques, Institut del Teatre  

Natalia Álvarez, Centro de Arte - Museo Nacional Reina Sofía 

María Jesús Bajo, Centro de Documentación de las Artes Escenicas de Andalucía 

Julio Huélamo, Centro de Documentación Teatral  

Modera Lola Vargas-Zúñiga

Torn de preguntes

El reflex de nous rols masculins i femenins en el teatre independent. Noves gestualitats, noves sexualitats, nous models corporals. Referents alternatius de gènere a l'Espanya tardofranquista.

Torn de preguntes

Taula rodona: Espais alternatius

El teatre independent va inundar amb les seves gires i festivals la geografia espanyola. En altres escenaris: universitats, col·legis majors, parròquies, ateneus ... i el carrer. La recuperació de l'espai públic.

Pilar Aymerich 

Chus Cantero  

Frederic Roda 

Paca Solà

Modera Jordi Bordes

Torn de preguntes

Taula rodona: L'impacte del teatre independent a la formació teatral

El teatre independent va establir nous models i rols professionals que es van transmetre a través de la pràctica professional i de la docència, aportant nous coneixements i metodologies. L'herència del teatre independent va provocar la renovació de la formació teatral, ja sigui en els centres institucionals ja consolidats o a partir de noves iniciatives formatives.

Montse Amenós  

Mariano Anós  

Hermann Bonnín 

Joan Ollé  

Modera Agustí Humet

Torn de preguntes

Conferència: La crítica i el teatre independent, a càrrec de César Oliva 

El tractament del teatre independent en els mitjans de comunicació del franquisme i la transició. El paper de la crítica (i dels crítics) al llarg del període, la seva evolució. L'aparició de publicacions especialitzades com Primer Acto, Pipirijania o Yorik.

Torn de preguntes

Taula rodona: Teatre independent i societat

El teatre independent va suposar un revulsiu per a molts col·lectius d'aquell moment i un referent generacional en una societat que exigia canvis profunds en les seves estructures.

Manu Aguilar 

Manel Pousa, Pare Manel 

Rodolf Sirera 

Ferran Rañé 

Modera José Ramón Fernández

Torn de preguntes

 

 

Vídeos de las Jornadas 2016 sobre Teatro Independente en el Institut del Teatre

Juanjo Puigcorbé, diputado delegado de Cultura, Diputació de Barcelona

Magda Puyo, directora general, Institut del Teatre

Presentación del proyecto de investigación y difusión “El teatro independiente en España: 1962-1980”

Mercè Saumell, Institut del Teatre

Natalia Álvarez, Centro de Arte-Museo Nacional Reina Sofía

Julio Huélamo, Centro de Documentación Teatral

Maria Jesus Bajo, Centro de Documentación de las Artes Escénicas de Andalucía

Conferencia inaugural: Contexto del teatro independiente en Cataluña, a cargo de Mercè Saumell

Aproximación a los inicios y consolidación del teatro independiente en Cataluña. Especial atención a las aportaciones metodológicas, organizativas y estéticas en este período y que supusieron una radical renovación del teatro catalán. Un teatro audaz, cómplice con el público, en un contexto político de cambio.

Turno de preguntas

Conferencia:  Mori el Merma, proceso de creación, a cargo de Joan Baixas

Perspectivas sobre Mori el Merma, un espectáculo de 1977 de la compañía Teatre de La Claca, dirigida por Joan Baixas y Teresa Calafell. Joan Miró fue el responsable del diseño escenográfico y de los personajes que fueron fabricados en tela, goma espuma y pintados por su mano. Baixas rememora el proceso junto a valiosos documentos audiovisuales del momento.

Turno de preguntas

Mesa Redonda: La memoria del teatro independiente. Centros de Documentación, Archivos y Museos

Estado de la cuestión de la documentación sobre este período en los principales centros institucionales del país. Principales colecciones de archivo y museísticas existentes, fondos fotográficos, archivos personales, material audiovisual, etc. Proyectos de futuro para la preservación y difusión de este patrimonio. 

Anna Valls, Directora del Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques, Institut del Teatre

Natalia Álvarez, Centro de Arte - Museo Nacional Reina Sofía

María Jesús Bajo, Centro de Documentación de las Artes Escenicas de Andalucía

Julio Huélamo, Centro de Documentación Teatral (INAEM)

Modera Lola Vargas-Zúñiga

Turno de preguntas

Conferencia: Cuerpo y género en el teatro independiente, a cargo de David Rodríguez Solás

El reflejo de nuevos roles masculinos y femeninos en el teatro independiente. Nuevas gestualidades, nuevas sexualidades, nuevos modelos corporales. Referentes alternativos de género en  la España tardofranquista

Turno de preguntas

Mesa redonda: Espacios alternativos

El teatro independiente inundó con sus giras y festivales la geografía española. En otros escenarios: universidades, colegios mayores, parroquias, ateneos...y la calle. La recuperación del espacio público.

Pilar Aymerich

Chus Cantero

Frederic Roda

Paca Solà

Modera Jordi Bordes

Turno de preguntas

Mesa redonda: El impacto del teatro independiente en la formación teatral

El teatro independiente estableció nuevos modelos y roles profesionales que se transmitieron a través de la práctica profesional y de la docencia, aportando nuevos conocimientos y metodologías. La herencia del teatro independiente provocó la renovación de la formación teatral, ya sea en los centros institucionales ya consolidados o a partir de nuevas iniciativas formativas. 

Montse Amenós

Mariano Anós

Hermann Bonnín

Joan Ollé

Modera Agustí Humet

Turno de preguntas

 

Conferencia: La crítica y el teatro independiente, a cargo de César Oliva

El tratamiento del teatro independiente en los medios de comunicación del franquismo y la transición. El papel de la crítica (y de los críticos) a lo largo del período, su evolución. La aparición de publicaciones especializadas como Primer Acto, Pipirijania o Yorik.

Turno de preguntas

Mesa redonda: Teatro independiente y sociedad, con la participación de:

El teatro independiente supuso un revulsivo para muchos colectivos de aquel momento y un referente generacional en una sociedad que exigía cambios profundos en sus estructuras.

Manu Aguilar

Manel Pousa, Pare Manel

Ferran Rañé

Rodolf Sirera

Modera José Ramón Fernández

Turno de preguntas

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat